LINKÖPING
Trafikverkets Nicklas Sundström bjuder Corren till presskonferens på utemöblerna vid OKQ8 i Vikingstad. Kaffe i morgonsolen men svinkallt i luften.
Och det är just kylan och den stränga vintern som gjort att årets beläggningsarbeten är två veckor försenade. Entreprenörerna Svevia, Asfaltgruppen, NCC, Skanska och och Peab är ivriga att sätta igång årets vägrenovering.
Nu när allt är försenat hoppas de på en härlig asfaltsommar så att de hinner med allt som är inplanerat. I månadsskiftet april/maj rivstartas jobben. Varmasfalten kräver ett varmt underlag för att fungera. Har man otur så regnar sommaren bort under beläggningsperioden och då gäller det att ligga i på slutet.
På landsvägen utanför macken tar Sundström fram sin sprayburk. Han målar några vita krumelurer i vägen. Det står ”REM” vilket betyder Remix och betecknar en återvinningsmetod när asfaltsvägen repareras.
– Här är ett av årets arbeten säger han och pekar ut riktningen med hela armen. Du ser hur gropig vägen är. Det är väg 1028 som leder till Västerlösa.
Vägförbättringarna sydväst om Linköping kommer att avlösa varandra. Några exempel är 636:an (Gamla E4) mellan Kåparp och Vikingstad. 1037 mellan Frössle och Malmslätt. 1030 mellan Ledberg och Linköping.
Som Corren berättat tidigare får 34:an mellan Kåparp och Brokind sin nya beläggning först nästa år. Dock kommer arbetet med ny 2+1-väg mellan Rimforsa och Kisa att starta under året.
Svevias platschef Björn Ohlsson vill slå ett slag för sergeanten. Han kallar vägmärket så, för att det ser ut som en militär gradbeteckning. Sidomarkeringsskärmen sätts upp vid vägarbeten för att visa vilken sida om hindret man ska styra.
– En del bilister har svårt att tyda märket men de röda och gula linjerna pekar diagonalt nedåt mot vägbanan där man ska köra, säger Ohlsson.
Körtempot kan ibland vara väl högt när bilar passerar vägarbeten, men de allra flesta kör lugnt förbi och visar hänsyn för byggarbetarna. Det visar erfarenheten. Många väljer till och med andra vägar. Trafikverket motar ändå Olle i grind.
– Vi sätter alltid upp orange skyltar, så kallade J2-skyltar för att förvarna om kommande arbeten. Det brukar vi göra en eller två veckor innan arbetet startar, säger Sundström.
Utmed E4 genom länet är det 60 kilometer mellan Stavsjö och Brahehus som ska förbättras. Under tiden leds trafiken då enfiligt.
– Arbetet görs i sommar med start i juni, men under den mest trafikerade industrisemestern tänker vi hålla oss borta från motorvägen, säger arbetschefen Kenneth Johansson på Svevia.