Förändringen som infördes den 1 februari ledde till att endast 11 000 sms-biljetter såldes på två veckor.
Det är cirka en femtedel av hur mycket ÖstgötaTrafiken brukar sälja under en motsvarande period.
Bolaget konstaterar själv i ett pressmeddelande att man säljer numera runt 700 biljetter per dag jämfört med runt 3500 i den gamla sms-biljettjänsten.
Men bolagets vd, Paul Håkansson, verkar ta det med ro.
– Det tillkommer nya registrerade kunder varje dag i en jämn takt och med tiden kommer därför sannolikt försäljningen återigen att öka, även om den kanske inte når upp till samma nivå som tidigare, säger Paul Håkansson i ett pressmeddelande.
ÖstgötaTrafiken har i dagsläget cirka 10 000 registrerade kunder, och ledningen är medveten om att de nya kraven på registrering är en försämring för kunderna.
– Vi är därför inte förvånade över minskningen av antalet sålda sms-biljetter, säger Paul Håkansson.
En för bolaget positiv nyhet är att försäljning av andra biljetter såsom enkelbiljetter, 30-dagarsbiljetter och andra periodbiljetter, ökar.
Kraftig minskning av sms-biljetter
ÖstgötaTrafikens vd: Vi är inte förvånade.
Ãstgötatrafiken
Foto: Peter jigerström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!