Het debatt om Ostlänken

Socialdemokratiska ledamöter pressade regeringen på ett besked om Ostlänkens hastighet.

Foto:

Östergötlands län2013-02-22 09:24

Dagens interpellationsdebatt i riksdagen om regeringens underlag bakom beslutet om att Ostlänken ska byggas, kan sammanfattas så här:

Medan riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Anders Ygeman (S), körde snabbt på kollisionsspåret, ångade hans östgötska kollega Johan Andersson (S) sakteligen på harmonins dal, och det gjorde att infraktstrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) lätt kunde från talarstolen styra frågestunden så att det gagnade regeringens linje att vänta med att ge besked om Ostlänkens hastighetsgräns.

Motalasonen Johan Andersson hade i en interpellation krävt att finansministern Anders Borg (M) redovisar vilka fakta ligger bakom sina kostnadskalkyler för en utbyggnad av Ostlänken. 
Johan Andersson påpekade att finansministern så sent som 2010 hävdade att en utbyggnad av Ostlänken skulle vara ”robust olönsamt” och att ”det vore oansvarigt att satsa på den utbyggnaden”.
Två år senare ändrade Anders Borg uppfattning och regeringen meddelade att man ska satsa 30 miljarder kronor på projektet.
Oppositionen anser dock att det råder oklarheter kring såväl finansiering som regeringens prioriteringar.

Anders Borg gick dock aldrig fram till talarstolen för att svara på interpellationen, utan det uppdraget fick infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ta.
Hon påpekade att regeringen i december gav Trafikverket i uppdrag att senast den 13 juni i år redogöra för olika hastighetsalternativ och dess effekter för transportsystemet som helhet.
– Vi vill ha ett robust, starkt, tillgängligt och i alla avseenden hållbart transportsystem. Under våren 2014 kommer regeringen att fatta beslut i frågan, sade Elmsäter-Svärd.

Johan Andersson började med att framföra sin uppskattning för att den borgerliga regeringen gett ett tydligt besked om att Ostlänken ska byggas.
– Men man satte inte in foten när det gäller hastigheten. Ska projektet vara värdefullt för pendlarna så måste det bli kapacitet för höghastighetståg, sade han och lyfte sedan fram pendeltrafikens stora problem i Östergötland:
– Och den 8 april kommer problemen att accentueras när pendeltågstrafiken från och till Motala startar. 

Under tiden satt Anders Ygeman och googlade efter olika ledande ministrars offentliga uttalanden om Ostlänkens hastighet. Han påvisade att en genomgående siffra är 250 km/h och han undrade således:
– Vilket underlag är det som det här bygger på? Varför ska man bygga en långsam järnväg för gods i stället för en modern järnväg av europeiskt höghastighetssnitt?

Catharina Elmsäter-Svärd svarade att underlaget som regeringen har haft är det som tidigare Banverket tog fram, samt kalkylerna som finns med i kapacitetsutredningens rapport.
– Jag tycker att Anders Ygeman i stället borde googla på vad vi som regering sagt, sade infrastrukturministern och medgav:
– Man kan inte i dag på raka arm svara hur snabbt tåget ska gå.

Anders Ygeman tyckte i alla fall inte att han hade fått besked om regeringens underlag för beslutet om att bygga Ostlänken.
– Regeringens besked är helt disparata. Ostlänken har gått från att vara ett regeringsbeslut till en vision. Vad var det egentligen som presenterades i Linköping av de fyra partiledarna? Nu vet vi att det var ett beslut som fattades utan underlag, sade Anders Ygeman och fortsatte:
– Svaret har jag inte fått av ministern men det står ganska tydligt för dem som tittat på den här debatten: underlaget är en servettskiss ritad någonstans mittemellan partiledarna och Anders Borg.
 
Catharina Elmsäter-Svärd fick sista ordet:
– Min ambition tillsammans med hela regeringen är att få ett så bra underlag som möjligt så att Johan Anderssons önskemål kommer på plats, att vi byggstartar så tidigt som möjligt för höga hastigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!