Här landar spritbussarna på Asks bord

Correns granskning av spritsmuggelbussar resulterar i reaktioner på hög politisk nivå.

Foto:

Östergötlands län2014-06-13 06:45

– Ser man att detta är en finansieringskälla för kriminell verksamhet så måste man ändra på det, säger justitieminister Beatrice Ask.

I torsdagens tidning skrev Corren om uteblivna insatser mot spritbussar då polis och tull inte samarbetat.

– Jag förväntar mig förstås att myndigheter arbetar mot samma mål och vi behöver stoppa införsel av illegal alkohol, säger justitieminister Beatrice Ask till Corren.

På torsdagen fick justitieministern en rapport på sitt bord med förslag på åtgärder mot alkoholbussar. Den lämnas av de östgötska riksdagspolitikerna Finn Bengtsson och Andreas Norlén (M).

Efter Correns avslöjanden om hur den organiserade handeln med svartsprit omsätter hundratals miljoner kronor om året och drar med sig brottslighet som langning till minderåriga och bidragsfusk, har de två politikerna satt sig in i problemet för att se hur lagstiftningen kan ändras.

– Jag kommer definitivt att gå igenom rapporten ordentligt, säger Beatrice Ask.

Corren har visat hur minst ett tiotal bussbolag i landet, däribland flera i Östergötland, kör in fulla laster alkohol flera gånger i veckan från tyska alkoholmarknader. Ombord sitter personer som säger att alkoholen är deras om tull och polis frågar. I verkligheten tillhör den ett fåtal personer knutna till bussarna, som säljer den vidare och tjänar stora svarta pengar.

Tull och polis tvingas ofta bevittna smugglingen utan att kunna ingripa. Det finns inget tak för införsel av alkohol för ”personligt bruk”. Hamnar fallet i rätten kan åtalade ofta slippa straff om de hävdar att de behöver alkoholen till en stor fest.

Utred en maxgräns för personligt bruk, föreslår Bengtsson och Norlén nu.

– Jag är inte säker på i vilken ände man ska börja, men det går säkert att ändra på, säger Beatrice Ask.

Corren har intervjuat företrädare för flera bussbolag. De har hävdat att de inte är delaktiga och inte kan rå för att enskilda passagerare smugglar.

– Jag är bara ett bussbolag som säljer biljetter, har varit ett vanligt svar.

Det är orimligt att bussföretag kan ducka, menar Finn Bengtsson och Andreas Norlén som kallar dem ”rullande systembolag” och nu föreslår justitieministern att överväga en lagändring, så att bolag och chaufförer kan göras ansvariga och straffas.

Beatrice Ask, spritbussbolagens verksamhet bygger till stor del på att bolag och chaufförer kan undgå ansvar. Hur ser du på det?

– Det är ett problem. Det tål att funderas över om det finns möjlighet att göra bolag och chaufförer ansvariga, eftersom det här är så pass organiserat och i synnerhet som vi vet att de ofta är medspelare i planeringen av smugglingen.

Spritbussar är rullande dödsrisker, har Corren visat genom att beskriva hur bussar packas proppfulla även på toaletter, hatthyllor, golv och i säten. Många bussar är gravt överlastade. Men tullen har inte rätt att kontrollväga fordon.

”Överväg att ge Tullverket befogenhet att väga fordon” föreslår Bengtsson/Norlén nu.

Justitieministern säger till Corren att hon tänker överväga att initiera ett riktat uppdrag till myndigheter som polis och Tullverket att samarbeta kring organiserad alkoholsmuggling. Sådana direktiv har tidigare getts angående exempelvis vapensmuggling och lett till att myndigheterna från ledningsnivå och nedåt prioriterat problemet.

Liksom justitieminister Beatrice Ask anser Andreas Norlén och Finn Bengtsson att polis, tull och andra myndigheter måste samarbeta bättre mot grov organiserad brottslighet och prioritera den.

I torsdagens tidning sa Susanne Axelsson, polisområdeschef i Linköping, att polisen inte hunnit jobba mot alkoholbussar de senaste månaderna på grund av andra ärenden.

Andreas Norlén som sitter i justitieutskottet säger:

– Alla verksamheter måste alltid prioritera. Men vi anslår betydande summor till resurser.

Han är också kritisk till bristande samarbete.

– Det är inte acceptabelt att myndigheter inte kan hitta sätt att samarbeta. Det är orimligt att enskilda anställda ska behöva skapa samarbetsstrukturer varje gång det behövs i ett ärende, säger han.

I Linköping pågår just nu en utredning där flera misstänkta alkoholbussbolag förekommer, efter tillslag polisen gjorde i vintras.

Samtidigt pågår en annan stor utredning mot ett bussbolag med säte i Järna, vars buss frekvent trafikerat Östergötland under mycket lång tid. Den 21 maj slog tullen till mot en gård utanför Järna som varit bussens ändstation. Fyra personer sitter häktade misstänkta för grov smuggling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!