Ett passagerarplan från svenska Golden Air, med 72 passagerare ombord, var på väg från Bromma till Ängelholm. På 4 300 meters höjd över sjön Sommen i Östergötland skedde ett möte med ett flygplan från Holländska AIS Airlines, med 19 passagerare ombord, som var på väg från Jönköping till Bromma.
Enligt reglerna ska flygplan passera varandra med minst 5 nautiska mil (9,26 km) i sidled eller 1 000 fot (0,3 km) i höjdled. I detta fall var avståndet betydligt mindre än så och båda planens varningssystem larmade. Piloterna tvingades att göra undanmanövrar för att undvika en kollision.
Flygtrafikledningen i Stockholm uppfattade inte tydligt att varningssystemen larmade och försökte ändra flygplanens färdvägar, vilket riskerade att förvärra situationen.
Haverikommissionen ser två orsaker till den allvarliga händelsen:
- Flygledaren i Stockholm fokuserade på tidig överlämning av flygningar till annan sektor.
- Flygtrafikledningens hjälpmedel för att uppmärksamma faran förmådde inte bryta den mentala bild som flygledaren hade över situationen.