Kunder som betalar sin biljett blir irriterad på den som inte gör det och företaget förlorar givetvis pengar. Också tidigare har bolaget kontrollerat biljetter men nu ska kontrollerna intensifieras. På affischer, i reklamfilm och på flera andra sätt kommer östgötarna att märka vad som är på gång.
Och som Östgötatrafiken påpekar "Det kan bli en dyr historia." Den som ertappas har dryga tilläggsavgifter att vänta. Vuxen och senior kommer att tvingas betala 1200 kronor och ungdom 600 kronor.
Redan i februari startade de utökade kontrollerna i Norrköping. Där är fuskåkandet utbrett särskilt på spårvagnarna som ofta är 30 meter långa.
– Där kan man kliva på i varje dörr och det ger oanade möjligheter att smita, sägar Mattias Näsström trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Kontrollanterna har många gånger observerat hur passagerare kliver av samtidigt som kontrollanterna kliver på, vana biljettsmitare lär helt enkelt känna igen kontrollanterna. Vanligen har företaget två patruller med två personer i varje varje dag, året runt. Antalet stiger givetvis när kontrollen ökar. Och där finns mycket pengar att hämta för kontrollanterna.
– Miljontals kronor handlar det om och då ska man veta att mörkertalet är väldigt stort, berättar Näsström.
Innan de utökade kontrollerna startade gjordes en uppskattning om att cirka två procent av alla åkare smiter. Men under den utökade verksamheten i Norrköping handlar det om mellan sex och åtta procent. Siffran är en uppskattning eftrsom många fordon inte fått besök av kontrollanterna.
I Linköping räknar man inte med att lika många åker snålskjuts på företaget. Där går varje passagerare på vid chauffören och därmed minskar risken för att få obetalande resenärer.
Vad händer då om du avslöjas som fuskare?
Du får på platsen ett papper med ett inbetalningskort på summan och en del information. Så har du 10 dagar på dig att betala eller överklaga.