Nedläggningskartan: Så här gjorde vi

Vi vill visa hur människor på landsbygden upplever att kollektivtrafiken fungerar och samtidigt samla en bild av var eventuella problem finns. Så här har vi gjort.

Östergötland2016-12-20 11:35

På kartan ovan finns mer än sexhundra punkter. Var och en representerar ett svar på en enkät som finns på tidningens webbsida. Nedläggningen av landsbygdens linjetrafik har engagerat. Det visste vi, inte minst för att vi fått många insändare och debattinlägg i frågan. Att vi på så kort tid fått så många svar på enkäten visar att ämnet fortfarande är hett. Vi kan inte göra anspråk på vetenskaplighet, men vi är överraskade över att så många har tagit sig tid att svara. Det visar, tycker vi, att det inte bara är några få som protesterat högljutt.

Eftersom nedläggning av landsbygdstrafik har varit aktuell sedan tjugoåtta linjer lades ned före sommaren och ytterligare linjer läggs ned till nästa sommar, är många av dem som svarat på enkäten de som drabbats eller drabbas av detta. Det överraskade oss inte. Men att det uppfattas som att enkäten framför allt riktar sig till dem som protesterar mot nedläggningen kan upplevas vinklat.

På ett sätt är den det. Därför är det bra att ha i åtanke att enkätsvaren inte avspeglar hur landsbygdsbefolkningen i sin helhet upplever verkligheten, det har inte varit vårt mål. Inte heller har det varit vår mening att piska upp en konflikt mellan stad och landsbygd, även om ett fåtal har tolkat det så. Vårt syfte är att i första hand fånga upp röster från dem som upplever att bristen på kollektivtrafik på landsbygden är ett problem även om vi har lämnat fältet fritt för dem som klarar sig utan buss att också svara.

Vi har ställt ett antal frågor där det finns alternativa svar. I diagrammen ovan är svaren illustrerade i diagram. Det är bra att komma ihåg att statistiken framför allt bygger på svar från människor som upplever att de har eller kommer att få problem när deras buss slutar gå

I samband med att beslutet att lägga ned landsbygdstrafik fattades, infördes en ny form av anropsstyrd trafik; närtrafik. Vi är nyfikna på hur den har slagit an. Därför finns också frågan om hur den upplevs med i enkäten.

Vi har publicerat kartan på Corren.se/NT.se/MVT.se. Där går det att klicka på varje enskild punkt och ta del av varje individuellt svar. Där har vi lämnat ordet fritt för kommentarer och många har lämnat sådana. Vi har redigerat i ett fåtal svar för att göra dem publicerbara.

Punkterna är placerade i det område som enkätsvararen uppgivit som hemort. Om den som svarat inte velat ange sin exakta adress kan punkten ha hamnat i närmsta ort eller bara i grannskapet.

Framöver kommer vi att följa upp enkätsvaren med reportage. Vi har redan varit i Östra Harg och kollat läget, det mötet berättar vi om inom kort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!