Fem vagnar i veckan förses med wifi. Vagnarna trafikerar elva linjer, däribland Stockholm-Nyköping-Norrköping, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.
– Vår inriktning är tydlig: Tågresan ska vara en användbar tid för arbete, studier eller nöjen och då är wifi viktigt, säger Jan Kyrk, Affärschef SJ i ett pressmeddelande.
Vilka vagnar som utrustats med wifi syns på en speciell symbol, placerad ovanför dörrarna i båda ändarna av vagnarna. Det tar längre tid att förse äldre vagnar med wifi.
Wifi-nätverket på tågen bygger på flera olika mobila uppkopplingar. När tåget färdas i områden med sämre mobiltäckning påverkar det nätverket i tåget – det går helt enkelt trögare att surfa.
– Vi har idag inriktningsbeslut på att installera wifi i 77 procent av alla personvagnarna, säger Jan Kyrk. Beroende på hur det här fungerar beslutar SJ sedan om hur man ska göra med de resterande vagnarna.
SJ har runt 130 000 passagerare per dag på 1 100 avgångar från 275 stationer.