Vittnar om problem: "Vi måste säga ifrån"

Huvudskyddsombudet har anmält arbetsmiljön på Östgötatrafikens beställningscentral, som bland annat hanterar samtal som rör färdtjänst, till Arbetsmiljöverket.

Sandra Hofstam är huvudskyddsombud för fackförbundet Vision och Daniel Hermansson är ordförande i den lokala fackklubben på beställningscentralen.

Sandra Hofstam är huvudskyddsombud för fackförbundet Vision och Daniel Hermansson är ordförande i den lokala fackklubben på beställningscentralen.

Foto: Roland Klinga

Östergötland2019-10-19 07:30

Det finns, enligt facket, så stora problem på arbetsplatsen att huvudskyddsombudet Sandra Hofstam för fackförbundet Vision gjort en 6:6a-framställan enligt arbetsmiljölagen till Arbetsmiljöverket. 

– Vi har påpekat stora arbetsmiljöproblem under lång tid utan att arbetsgivaren agerar. Nu har vi kommit till ett läge att vi måste säga från.

En 6:6a-framställan betyder i korthet att facket vill att arbetsgivaren skyndsamt tar itu med de arbetsmiljöproblem som finns. I det skarpaste fallet kan Arbetsmiljöverket dela ut ett vitesföreläggande om inte problemen åtgärdas.

– Vi påpekade redan i april i år att köerna av samtal till oss började bli långa och att stressen var stor. När de nya avtalen trädde i kraft 1 juli har det bara blivit värre. Vi upplever att arbetsgivaren duckar när vi vill ta upp problemen, säger Daniel Hermansson, klubbordförande för Vision.

Regionombudsmannen Li Ohlson har tillsammans med sin kollega Lars Ross varit de lokala representanternas stöd.

Jag har sett hur både huvudskyddsombudet och ordföranden försökt få Östgötatrafiken att agera. Men utan att få gehör för konkreta påpekanden om brister i arbetsmiljön. Om stressen, om underbemanningen och om att det krävs ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Li Ohlson.

Sandra Hofstam och Daniel Hermansson beskriver många problem på arbetsplatsen, som de menar är en del av de färdtjänstproblem vi berättat om under hösten. Det har exempelvis handlat om att kunder fått vänta länge på att färdtjänsten ska komma. Flera timmar ibland. Personalen blir, enligt facket, utsatta för mycket frustration när servicen inte fungerar. Frustration från chaufförer, resenärer och anhöriga till resenärer.

– Stressen har gjort folk sjuka på arbetsplatsen. Det finns knappt någon tid för andhämtning. Det hårda trycket på oss på beställningscentralen gör att köerna blir långa för den som vill komma i kontakt med oss. Vi har påpekat att vi är underbemannade. Att vi medarbetare inte kan ta raster utan att känna oss stressade. Men inget händer, säger Daniel Hermansson.

Huvudskyddsombudet Sandra Hofstam menar att hon flera gånger påpekat brister i arbetsmiljön.

– Vi har också presenterat ett antal tillbudsrapporter om stress och hög arbetsbelastning, utan åtgärder. Nu tycker vi att det räcker och vill att Arbetsmiljöverket undersöker arbetsmiljön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!