Nyhet på 1177 – snart kan du chatta om dina symptom

Region Östergötland inför nu nya sätt för östgötarna att kontakta vårdcentralen. Telefonkön får konkurrens av helt digitala symptombedömningar och en chattfunktion med vårdpersonal.

Den nya tjänsten 1177 Direkt innebär bland annat att patienten svarar på frågor om sina symptom och därefter får en automatiserad bedömning. Under de kommande veckorna ska alla vårdcentraler i Region Östergötland anslutas. Det här blir ett sätt att minska belastningen så att de som verkligen behöver det kommer fram, säger Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande.

Den nya tjänsten 1177 Direkt innebär bland annat att patienten svarar på frågor om sina symptom och därefter får en automatiserad bedömning. Under de kommande veckorna ska alla vårdcentraler i Region Östergötland anslutas. Det här blir ett sätt att minska belastningen så att de som verkligen behöver det kommer fram, säger Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande.

Foto: Jasmine Hübinette, Joakim Blomqvist, Mostphotos

Östergötland2023-03-31 05:00

Tjänsten heter 1177 Direkt och nås via hemsidan 1177.se eller genom knappval på telefon. Där får man svara på frågor om sina symptom, som resulterar i en automatisk bedömning.

– Målet är att kunna hjälpa fler snabbare och många föredrar också snabba digitala lösningar, det har vi sett i andra sammanhang. Det här blir ett sätt att minska belastningen så att de som verkligen behöver det kommer fram, säger Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande.

Den digitala bedömningen utgår från samma "beslutsträd" som vårdpersonalen använder för att bedöma symptom, där frågor har olika bestämda följdfrågor beroende på svaren.

– Det är ett sätt att hjälpa till. Man skriver in sina symptom och får en digital triagering (bedömning av vårdprioritet). Då får man svar på hur brådskande det är, exempelvis om man kanske istället ska kontakta 112. Sedan finns det också en chattfunktion där vårdpersonal från 1177 svarar på frågor.

undefined
Det här blir ett sätt att minska belastningen så att de som verkligen behöver det kommer fram, säger Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande.

Inledningsvis kommer chatten att vara öppen dagtid och bemannas av vårdpersonalen på 1177.

– Det kommer även att finnas en administrativ funktion, för i nuläget är det många som ringer 1177 med rent administrativa frågor som hur man hittar på hemsidan eller hur man loggar in. Det är inte att använda vårdresurserna på rätt sätt.

Chattfunktioner kräver ju också personal?

– Man ser ofta att chatt är ett väldigt resurseffektivt sätt att jobba, genom att flera chattar kan hållas igång samtidigt.

Om man inte klarar av de digitala lösningarna då?

– Man kan fortsatt ringa om det passar bättre.

Kommer man kunna få tid samma dag?

– Ja, absolut.

undefined
Den nya tjänsten 1177 Direkt innebär bland annat att patienten svarar på frågor om sina symptom och därefter får en automatiserad bedömning. Under de kommande veckorna ska alla vårdcentraler i Region Östergötland anslutas.

De nya digitala funktionerna kommer att införas på alla vårdcentraler i Östergötland, både offentliga och privata, under de kommande veckorna. Arbetet har redan börjat, under den här veckan och nästa kommer västra länsdelen, där Motala ingår, att få del av de nya funktionerna. I centrala länsdelen, där Linköping ingår, införs de under vecka 15 och 16. I östra länsdelen, där Norrköping ingår, införs de under veckorna 17 och 18. Sedan kommer ytterligare delar av vården att anslutas.

– Vi kommer att följa det här på olika håll och se hur stort nyttjandet är, säger Marie Morell (M).

Tio regioner har gemensamt upphandlat den nya digitala lösningen, men Region Östergötland blir först med att införa den i hela länet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!