Vattenfall söker fortfarande svar

Över ett dygn efter det massiva strömavbrottet är det fortfarande oklart vad som orsakade det hela. I jakt på en förklaring har Vattenfall under dagen inspekterat elnätet från luften.

"Elnätet är tekniskt komplext system", säger Katrin Lemming Thulin, presskommunikatör på Vattenfall.

"Elnätet är tekniskt komplext system", säger Katrin Lemming Thulin, presskommunikatör på Vattenfall.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Östergötland2018-11-22 15:43

Vid 10-tiden på onsdagsförmiddagen blev det plötsligt mörkt i flera östgötska kommuner, när strömmen gick för över 15 000 av Vattenfalls kunder i de västra länsdelarna. Värst drabbat var Motala, där två tredjedelar av de strömlösa kunderna återfanns.

Efter en dryg timma hade alla dock fått tillbaka elen, sedan Vattenfall i område efter område lett om strömmen via andra delar av elnätet. Men vad som låg bakom avbrottet hade nätägaren inget svar på under onsdagen.

Så var det fortfarande på torsdagseftermiddagen, ett drygt dygn efter händelsen.

– Elnätet är ett tekniskt komplext system och tyvärr är det inte alltid möjligt att med en gång säga vad felkällan är. Vårt elnät är också sammanlänkat med andra aktörer och det krävs en grundlig utredning för att få fram felorsaken, kommenterar Katrin Lemming Thulin, presskommunikatör på Vattenfall.

Företagets tekniker är därför upptagna av att fortsätta utredningen, förklarar hon, och som en led i det arbetet har man bland annat inspekterat elnätet från luften, med hjälp av helikopter.

– Vi håller på och flyger i området sen lunch. De var uppe i luften nu, och kommer att återkoppla sen, säger Katrin Lemming Thulin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!