Det är två sträckor som ska asfalteras:
Herrbeta–Norsholm norrgående. Arbetet inleds kl 03.00 på måndag morgon och ska vara klart sent på tisdag kväll.
Linköping Östra–Linköping Västra södergående. Alltså från Gärstad till Tift-rondellen. Arbetet pågår från kl 03.00 på onsdag morgon till torsdag kväll/natt.
Vid båda arbetena är det bara den högra filen som berörs. Omkörningsfilen kommer att vara öppen med hastighetsbegränsningar på 30–50 km/tim.
Räkna med lång körtid
Trafikverkets projektledare Nicklas Sundström uppmanar alla trafikanter att vara ute i god tid de här dagarna och räkna med köer. I rusningstrafik kan det säkert ta minst en halvtimme mer än vanligt, tror han.
– Men vi gör allt vi kan för att det ska gå så smidigt och snabbt som möjligt. Asfaltsteamen jobbar mastodontpass och asfaltsbilar placeras ut i förväg för att slippa störa den andra trafiken i K2 (omkörningsfilen). På det här sättet klarar vi arbetet på fyra dagar i stället för två veckor, som det skulle ta normalt, säger han.
Vägbanan har spår som uppnått maximalt tillåtna 13 millimeter och egentligen skulle asfalteringen gjorts tidigare i somras. Men så kördes Södertäljebron sönder och därefter en bro vid Stavsjö.
– Det kan inte vara för många arbeten igång samtidigt på E4, så det fick bli ett kösystem. Nu är vår tur, berättar Nicklas Sundström.
Att leda om trafiken på andra vägar är inte aktuellt.
– Det finns inga bra omledningsvägar. Vi vill inte ha in E4-trafiken bland skolbarnen i Tallboda, säger Sundström.
Östgötatrafikens bussar mellan Linköping och Norrköping kommer dock att köra gamla E4 de här dagarna.
Chefen vädjar
Kenneth Johansson är produktionschef på Svevia som ska utföra asfalteringen. Han berättar att all trafik leds in på den högra körbanan ett stycke före vägarbetet, innan den leds över till omkörningsfilen. I det första momentet kan det uppstå problem.
– Ligg inte kvar i omkörningsfilen i det längsta för att försöka vinna lite tid. Det leder bara till irritation och kökrockar. Gå in i den högra körbanan direkt i stället, uppmanar han.
Johansson vädjar också om att köra varsamt och påpekar att asfaltsarbetarna jobbar på två ställen samtidigt.
– Många kör långsamt förbi den första gruppen arbetsfordon. Men när de kommer till asfaltsfräsen, som är ett stycke längre fram på vägen, är det tyvärr många som gasar på alldeles för mycket, säger han.