– Det här är en prioriterad fråga för oss, som har debatterats en del den senaste tiden. Vi vill flytta fram positionerna och satsa på landsbygdens kollektivtrafik. I Region Östergötland har man länge satsat på kollektivtrafik där folk redan reser mycket, men vi får inte överge landsbygden, säger Emil Broberg (V), gruppledare Vänsterpartiet i Region Östergötland.
I mindre orter runt Norrköping och Finspång har busslinjer lagts om eller lagts ner under sommaren, vilket resulterat i högljudda protester. Just nu pågår ytterligare en utredning, som avser landsbygdstrafiken runt Linköping, som väntas bli klar under hösten. Utredningen utförs av Östgötatrafiken, på uppdrag av Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.
– Det är dags att lägga ner Östgötatrafiken. Det verkar som att fler partier är inne på det, vilket är jättebra. Att ha kollektivtrafiken i ett separat bolag, som vi har nu, gör att det är otydligt vem som bestämmer. Det försvårar den politiska styrningen. Det finns inga skäl att ha det så.
Emil Broberg (V) vill även ta tillbaka trafiken i egen regi. I dagsläget upphandlas kollektivtrafiken av privata utförare.
– Upphandlingarna kostar stora belopp. Vi ser också att det drabbar personalen när det inte blir någon långsiktighet. Dessutom har vi sett att i slutet av en avtalsperiod så sparar man in på underhåll eftersom varje ny upphandlad utförare kommer in med en ny fordonsflotta. Det driver upp priset långsiktigt och är slöseri med resurser.
Riskerar det inte att bli ineffektivt utan konkurrens?
– Konkurrensen vid upphandlingarna tvingar bara fram dåliga arbetsvillkor, som uteblivna toapauser och pressade lönekostnader. Det är helt oacceptabelt för oss. Vi har ett ansvar som offentlig aktör. Den där idén om effektivitet är bara kortsiktig, det är kapitalförstöring med ny fordonsflotta efter varje upphandling. Vi tror att det finns pengar att spara och blir bättre personalpolitik.
Under måndagen presenterade V ett nationellt förslag där partiet vill gå in med 12 miljarder kronor för att sänka biljettpriserna på kollektivtrafik i hela landet.
– Det har blivit radikalt mycket dyrare att åka kollektivtrafik jämfört med hur mycket bränslepriset gått upp. Även inom Region Östergötland har man pratat om att sänka priserna, eller i alla fall inte höja dem tidigare. Men det räcker inte. Vi vill också få mer landsbygdstrafik så att fler väljer att åka kollektivt. Därför har vi, i vår budget, avsatt 40 miljoner per år i Region Östergötland för att kunna halvera biljettpriserna och få mer kollektivtrafik på landsbygden.
Hur ska en sådan satsning finansieras?
– Vi skiljer oss i synen på budgeten. Region Östergötland får avkastning på tillgångar varje år, men trots att de andra partierna har som mål att få maximal avkastning, räknar de med att avkastningen blir betydligt lägre än den faktiskt blir. Därför blir det nästan varje år ett överskott på ungefär 100 miljoner kronor. Det är de pengarna som vi valt att sätta av i en utvecklingsfond för att kunna använda till kollektivtrafiken.
Det låter som ett risktagande?
– Nej, det handlar om hur man ser på ekonomin. De andra kritiserar oss ofta för det här upplägget, men de tror ju inte ens på de mål de själva satt upp.