Strandvägen utreds efter dödsolyckan

Flera boende längs med Strandvägen reagerade inte med förvåning när de läste nyheten om dödsolyckan. De har tidigare ansökt om sänkt hastighet och hoppas nu att en ny utredning startar efter den tragiska olyckan den 30 november förra året.

Här på raksträckan skedde dödsolyckan den 30 november.

Här på raksträckan skedde dödsolyckan den 30 november.

Foto: Thomas Möller

Östergötland2023-01-22 05:00

Jan Söderman kör ofta på Strandvägen, som går mellan Stenkullen (E4) och Kolmården. Han bor i området Getå, som ligger utmed sträckan, och använder en av sträckans infarter för att komma hem.

undefined
På bilden ses Jan Södermans infart till bostadsområdet han bor i.

Han berättar att Getå Gunnarstorps samfällighetsförening tidigare år gjort en ansökan till Norrköpings kommun om att sänka hastighetsbegränsningen utanför bostadsområdet. Föreningen föreslog en sänkning från 70 km/h till 50 km/h. Man fick dock avslag.

– Två stora problem är att folk gör farliga omkörningar och kör snabbare än vad som är tillåtet. Det har hänt två gånger när jag ska svänga vänster till infarten att jag har blivit omkörd av bilister i vänsterfilen. Då har jag tydligt blinkat och visat att jag ska köra in. Jag trodde inte det var sant, men det säger något om hur folk kör på vägen, säger Jan Söderman.

undefined
Jan Söderman vill se förändringar för Strandvägen. Han hoppas på sänkt hastighet och fartkameror.

Kommunen ansåg det lämpligt att sänka hastigheten för en kortare del av Strandvägen, men motiverar avslaget med att resterande väg inte är lämplig för människor att befinna sig på och finner inga särskilda skäl att sänka hastigheten.

Trafikverket instämde i beslutet. Polismyndigheten likaså. Beslutet överklagades senare till länsstyrelsen som också avslog det. Det var 2019.

Den 30 november 2022 inträffade en dödsolycka på Strandvägen.

undefined
Här på raksträckan skedde dödsolyckan den 30 november.

Nyheten kom inte som en chock för Jan Söderman.

– Det som hände är väldigt sorgligt. Men jag har befarat att något sånt kan hända. Sedan när nyheten väl kom blev jag såklart påverkad, säger han.

Vad tycker du behöver hända för att öka säkerheten på vägen?

– Jag tror man behöver sänka hastigheten och sätta upp fartkameror. När vi fick beslutet om att det inte skulle ske några ändringar motiverade länsstyrelsen det så här, säger Jan och läser upp beslutet: "vägens beskaffenhet gör det nödvändigt att trafikanterna begränsar hastigheten i enlighet med trafikförordningens generella aktsamhetskrav."

– Problemet är att trafikvettet finns inte på den här vägen, menar Jan Söderman.

I närheten av Strandvägen bor Maiken Backman. Hon instämmer i att bilister kör vårdslöst på vägen och anser situationen vara ohållbar.

– Folk har så bråttom. Jag förstår inte hur man inte kan tänka på varken sin egen eller andras säkerhet. Det är hänsynslöst, säger Maiken Backman.

undefined
Maiken Backman vill att bilisterna tar ett större ansvar i trafiken.

Trafikverket region Öst har påbörjat en utredning efter dödsolyckan på väg 899. Något som är praxis efter en allvarlig olycka. Åtgärdsplanerare Torbjörn Andersson berättar att man då ser över om vägens utformning på något sätt bidragit till olyckan eller dess konsekvenser.

undefined
Den högsta tillåtna hastigheten på den här sträckan är 70 km/h.

Vad resultatet blir dröjer en bit in på våren 2023. Men fartkameror lär inte bli aktuellt.

– Vägen uppfyller inte kraven för hastighetskameror. Den faktiska hastigheten av personbilar är i snitt fem km/h under max tillåtna enligt de mätningar vi gjort, säger Torbjörn Andersson.

Det krävs att snitthastigheten överstiger 4 km/h av högst tillåtna hastighet för att fartkameror ska bli aktuellt.

– Vi har inte fått några indikationer på att det är en olycksdrabbad väg på det sättet. Det är den första olyckan av den här digniteten på vägen.

– Vi jobbar i första hand förebyggande, inte reaktivt. Och det finns inget som pekar på att den vägen skulle vara sämre. Det skulle vara om olycksutredningen visar något. Men vägen har inte lyfts av kommunen, länsstyrelsen eller boende på det sättet. De synpunkter som finns är ett par önskemål om gång- och cykelbana.

Ingrid Wisjö är en av dem som tror att en cykelväg skulle förbättra situationen. Hon bor precis intill Strandvägen och bevittnar trafikläget varje dag.

– Jag har hört att det har planerats för det, men att de då måste ta en bit av tomterna längs vägen. Det får de gärna göra för mig, om det kan förbättra läget.

undefined
Ingrid Wisjö är beredd att göra uppoffringar för att se en förändring.

Hon håller med om att bilisterna inte tar hänsyn till trafikreglerna och att åtgärderna inte är tillräckliga.

– Polisen har genomfört några fartkontroller, men det behövs fler. Jag har sett flera olyckor redan innan den senaste som hände. Det finns flera ställen på vägen där det är livsfarligt att köra för snabbt eller att köra om, men folk gör det ändå, säger Ingrid Wisjö.

undefined
Strandvägen slingrar längs med Bråviken in mot Krokek.

Karl-Lennart Eriksson, också boende längs vägen, kommer ansöka om förändringar på vägen. Detta med anledning av dödsolyckan.

– Inte minst här har folk dåligt trafikvett. Det görs totalt vansinniga omkörningar, säger han.

Det har hänt

Det var vid 17-tiden den 30 november som olyckan inträffade på sträckan mellan Sikudden och Getå. Fyra bilar var inblandade i krocken.

Två kvinnor fördes till sjukhus med allvarliga skador.

En av kvinnorna, som var i 55-årsåldern, avled senare under natten av sina skador.

Kammaråklagare Ellen Gyberg Ek utreder händelserna under brottsrubriceringarna grovt vållande till annans död, grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!