– Den här utredningen har svällt. Vi har delgivit fler misstanke om brott efter hand, säger vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh.
Varken hon eller kollegan i målet, åklagare Olof Danielsson, vill säga hur många personer som fått besked om att de misstänks för grovt smugglingsbrott men Corren erfar att det kan vara så många som drygt 20 personer och utredningen pågår fortfarande. Misstankarna handlar om grovt smugglingsbrott eller medhjälp till grov smuggling, vilket kan ge straff från fängelse i lägst sex månader och upp till sex år.
Bland de som fått besked om att de misstänks finns personer som enligt polis och åklagare har varit medhjälpare i brott som bussbolagets representanter misstänks för, personer som använts som målvakter för att täcka för de stora mängder alkohol som smugglats in på bussresorna och personer som driver egen smuggelverksamhet och använt bussresorna som transportmedel istället för egen bil.
– Vi kommer att åtala ett flertal personer under 2015, säger Eva Nemec Nordh.
Det var i januari 2014 som östgötapolisen drev projektet ”Bus stop” där misstänkta alkoholbussar stoppades utmed E4 i Östergötland. Passagerarna tvingades redogöra för hur mycket av alkoholen i de fullproppade bussarna som tillhörde dem.
Efter att fem bussar tillhörande tre olika bolag stoppats, stod polisen med drygt 20 ton alkohol i beslag som ingen kändes vid – eftersom det hade varit detsamma som att medge smugglingsbrott.
Sedan januari har polisens utredare, under ledning av åklagarna, kartlagt alkoholbussarnas verksamhet och metoder.
Som Corren skrivit i flera reportage och artiklar ingår bussar i Östergötland i ett nationellt nätverk av oseriösa bussentreprenörer vars affärsidé är att flera gånger i veckan köra bussar ner till de tyska alkoholmarknaderna.
I Correns kartläggning som gjordes i mars i år figurerade tio bussbolag. Källor Corren talat med inom Tullverket uppskattar att det nu rör sig om 18-20 svarta alkoholbussföretag.
I Tyskland lastas bussarna fulla med sprit, vin och alkohol i alla utrymmen som är möjliga, inklusive under säten och inne på toaletterna.
Ombord på bussarna sitter målvakter, socioekonomiskt svaga personer som utnyttjas för att i tullens kontroller påstå att alkoholen är deras för privat bruk. I själva verket får målvakterna några hundralappar eller lite gratis alkohol för besväret och majoriteten svart alkohol tillhör ett fåtal storsmugglare, som gör sig själva till svarta miljonärer på smugglingen varje år.