Unga i trimmade A-traktorer fast i stor polisinsats

Mer än hälften av A-traktorerna som tonåringar kör omkring med på Östergötlands vägar är trimmade och utgör en möjlig livsfara. Under en riktad insats polisanmälde trafikpolisen i Linköping 18 ungdomar för olovlig körning – vissa körde i 90 kilometer i timmen.

Joakim Stenman och Joakim Berg är ute på vägarna varje vecka och träffar på ungdomar. Poliserna har en schysst ton men de kompromissar inte, lagen är lagen, beskriver Stenman.

Joakim Stenman och Joakim Berg är ute på vägarna varje vecka och träffar på ungdomar. Poliserna har en schysst ton men de kompromissar inte, lagen är lagen, beskriver Stenman.

Foto: Julia Djerf

Östergötland2021-04-10 06:30

Under en större riktad insats i februari och mars stoppade trafikpolisen ett 70-tal A-traktorer och i 50 av fallen hade fordonen så allvarliga brister att polisen krävde en registreringsbesiktning. Det avslöjades då att 33 av A-traktorerna, eller 66 procent, var manipulerade – de har blivit trimmade för att gå snabbare än 30 kilometer i timmen.

– En del av de här A-traktorerna går i hastigheter som vanliga bilar. Och de körs av ungdomar som bara har kört upp för körkort för moped, säger Joakim Stenman vid trafikpolisen i Linköping.

– De går i fart som vanliga bilar men de är ofta i mycket sämre skick, konstaterar kollegan Joakim Berg.

undefined
Trafikpoliserna Joakim Stenman och Joakim Berg kontrollerar flera parkerade A-traktorer intill Vreta utbildningscentrum, där många elever transporterar sig med sådana. Alla fordon har inte brister.

I den stora insatsen mot A-traktorer arbetade trafikpolis och andra poliser med civila polisbilar och civilklädd personal som spanade på ungdomar. Tonåringar har stoppats i A-traktorer med omfattande fel och brister: Tillbehör och fordonsdelar som är förbjudna, för många passagerare som tryckt in sig obältade i A-traktorerna, förbjuden belysning, undermåliga däck, trasiga lyktor, bullrande och störande körning – förutom att många ”epor” alltså också trimmats och körs i förbjudna hastigheter.

– Jag har alltid ett ungdomsperspektiv när jag jobbar som polis. Det här är för jävligt att det kan få pågå. Det krävs en helt förändrad lagstiftning för A-traktorer, säger Joakim Stenman.

Det var vid julhelgerna, när snön började falla, som samtalen från östgötarna började strömma in till polisen. Inringarna larmade om ungdomar runt om i länet som körde A-traktorer på ett riskfyllt sätt, med trimmade och risiga fordon, och utsatte sig själva och andra för fara. De störde när de sladdade och brände runt på parkeringsplatser och andra öppna ytor på kvällar och nätter.

Problemet var inte okänt för polisen men en ökning hade uppenbart skett. Joakim Stenman och Joakim Berg vid trafikpolisen i Linköping, som redan arbetade med medveten inriktning mot ungdomarna i A-traktorer, initierade och blev ansvariga för insatsen som skulle sträcka sig in i mars och har involverat poliskollegor i Kisa, Åtvidaberg, Motala, Norrköping, Söderköping, Finspång.

Polisen har fokuserat på att hitta trimmade A-traktorer.

undefined
En av alla A-traktorer som blev kontrollerade under polisens riktade insats. Den visade sig ha vissa brister. Många fordon var också manipulerade för att gå fortare, ett problem som polisen är välbekant med.

Lagstiftningen för A-traktorer har genomgått små förändringar i omgångar men inte hängt med i utvecklingen av fordonen och hur ungdomarna använder dem. Den som tänker sig en epa-traktor som en långsamt framtuffande veteran-aktig flakbil får tänka om: Idag kan en A-traktor (begreppet epa-traktor fasades ut på 70-talet) vara en relativt ny Volvo V70 eller en fet Nissan King Cab, egentligen vilken personbil som helst som gjorts om så att den inte kan köras fortare än de tillåtna 30 kilometer i timmen. Eller: Så att den ser ut som om den inte kan framföras i mer än 30 kilometer i timmen.

– Vi ser att jättemånga är trimmade. Vi har sett problematiken tidigare, och efter att insatsen formellt avslutades har vi fortsatt att stoppa trimmade A-traktorer, konstaterar Joakim Stenman.

Under insatsen har 18 av de stoppade 70 förarna polisanmälts för olovlig körning, då polisen ertappat dem med att köra fortare än 30 kilometer i timmen. Ytterligare 15 har stått parkerade och där har polisen antingen under insatsen eller i efterhand, när fordonet beslagtagits och gåtts igenom, konstaterat att de har manipulerats.

undefined
Tonen är hjärtlig men kompromisser finns inte. Så jobbar Joakim Berg och Joakim Stenman i kontakten med A-traktoråkande ungdomar.

Åtta ungdomar har polisanmälts för att ha skjutsat för många passagerare, jämfört med vad som är tillåtet enligt registreringsbeviset. Det finns dock inget krav på bälte – lagen är gammal och skriven för den tid då ”epan” faktiskt kördes på åkrar.

– Det är inte ovanligt att de trycker in sig tre eller fler. De sitter obältade på mittkonsolen. Den som sitter där när en A-traktor krockar, den har inte stor chans att överleva, säger Joakim Berg.

Ordningsböter på 1 500 kronor har delats ut för underkända däck, förbjuden belysning som förvillar medtrafikanter, och andra brister som gör körning farlig eller dödlig.

Poliserna är bekymrade över föräldrars okunskap, eller tillåtande, kring fordon som tonåringar kör omkring i. De anser också att nya lagar krävs.

– Poliser i hela Sverige försöker få stopp på det här men lagen är inte gjord för dagens förhållanden. Antingen måste man förbjuda A-traktorer helt eller också måste man skriva om lagen helt, säger Joakim Stenman.

Medborgare ställer krav

Av de samtal och inskickade meddelanden som kommer till östgötapolisen från allmänheten, handlar många om att folk vill att polisen ska agera mot "störande ungdomar", ofta i bilar eller A-traktorer. Medborgarna reagerar på att motorljud stör, men också på att ungdomarna kör vårdslöst, utsätter sig själva och andra för fara, och samlas i stora grupper som både blir störande och trafikfarliga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!