Det är Stockholms Handelskammare som gjort beräkningar när det handlar om den utländska konsumtionen i Sverige, från den 15 mars och till den 20 juni (midsommardagen).
I ett pressmeddelande konstaterar man att det globala resandet i praktiken har upphört i samband med coronautbrottet och att det i sin tur innebär att all konsumtion från utländska gäster, det som kallas turismexport, faller bort.
– Det är ett dråpslag mot i princip alla län när en av Sveriges största exportnäringar nu befinner sig på en total ökenvandring som är omöjlig att förutse längden på. För varje dag som går blir situationen allt svårare, säger seniorekonom Stefan Westerberg.
Enligt de siffror som redovisats rör det sig om totalt 36 miljarder kronor i konsumtion från utländska besökare som presumtivt kan utebli om dagens situation håller i sig under hela tidsperioden.
Stockholm toppar listan med ett tapp på 13,1 miljarder, följt av Västra Götaland med 6,6 miljarder och Skåne med 3,7 miljarder kronor.
För Östergötlands del handlar det om intäkter på cirka 650 miljoner kronor som riskerar att falla bort.
– Det är en betydande summa som kommer att gå förlorad, men jag kan inte bekräfta det belopp som Handelskammaren i Stockholm kommit fram till, säger Christian Berger, vd på Östsvenska Handelskammaren som har som uppgift att bevaka utvecklingen i Östergötland.
Berger uppger att Östergötland till övervägande del lutar sig mot inhemsk turism och att endast en mindre del kommer från utländska gäster.
– Procentuellt sett handlar det om ett förhållande i storleksordningen 85 - 15, alltså ett kraftigt övertag för besökare från Sverige.
Att Östergötland ändå kommer att känna av ett stort ekonomiskt bortfall är alldeles självklart, menar Christian Berger.
– Så kommer det att bli, men summan är svår att överblicka. Det är i första hand hotell- och restaurangnäringen som kommer att ta stryk, men också upplevelser som exempelvis Kolmården, Göta kanal och Gamla Linköping.
Berger pekar samtidigt på att semesterfirandet på hemmaplan sannolikt kommer att öka.
– Eftersom resor utomlands mer eller mindre omöjliggörs kan vi förvänta oss att svenskarna väljer att "hemestra" istället. Vad det kan betyda för turismkonsumtionen är svårt att överblicka, men förhoppningsvis innebär det ett tillskott i kassan för många lokala aktörer.