– Vi har sett folk i våra kontroller som är folkbokförda i Östergötland. Det här kommer inte att upphöra, det är en alldeles för lukrativ marknad för dem som håller på, säger Oscar Lindvall, biträdande kontrollchef i södra Sverige.
Norrköping är, enligt tullchefen, ett nav för vidare alkoholsmuggling ut i länet och landet.
De tre Linköpingsbor som nyligen åkte fast i en tullkontroll och blev fråntagna stora mängder alkohol var resenärer på en bussresa från Tyskland. Den sortens transportmedel för olaglig alkoholinförsel har blivit ovanligare, beskriver Oscar Lindvall. Under åren 2013 och 2014 granskade Corren och flera andra medier den omfattande spritbussverksamheten i Östergötland och andra län, där turistbussar proppades fulla med alkohol flera gånger i veckan. Smugglarnas medhjälpare satt som resenärer på bussarna och fick betalt för att påstå att alkoholen var deras, för eget bruk, när Tullverket stoppade dem.
Tullverket och Polismyndigheten gjorde flera nationella insatser mot smugglingsnätverken. Bussar togs i beslag, huvudmän i smugglingsnätverken åtalades och straffades, bussbolag fick kraftiga företagsböter och ”resenärer” fick återkrav från Skatteverket och Försäkringskassan, när det avslöjades att sjukpensionärer och socialbidragstagare åkte på bussarna och tjänade stora summor svarta pengar på spritsmugglingen.
Spritbussverksamheten upphörde nästan helt – men det gjorde inte smugglingen. Smugglarna har bytt metod till vad tull och polis kallar myrtrafik. Ett nätverk av enskilda resenärer, nu istället i personbilar, har byggts upp av de större smugglingsnätverken. De byter bilar med varandra och en del åker hundratals resor varje år.
– Det här blir mycket svårupptäckt. Över Öresundsbron passerar runt tjugotusen bilar per dygn. Det är lätt att gömma sig i den ordinarie trafiken, säger Oscar Lindvall.
Även om bilarna inte fylls till bristningsgränsen med alkohol, för att inte väcka tullens uppmärksamhet vid eventuell kontroll, tjänar smugglarna stora pengar. Oscar Lindvall tar som exempel att ett flak starköl (24 burkar) kan köpas för runt 50 kronor i Tyskland medan flaket kan kosta 350 kronor på Systembolaget. När smugglarna säljer alkoholen vidare lägger de på en summa som ger dem bra vinst men så att spriten eller ölen ändå blir billigare för kunden än på systemet. Högst pris får barn och ungdomar betala, beskriver Oscar Lindvall:
– Barn och ungdomar är extra lönsamt att sälja till, vi har kunnat se att smugglarna sätter högre priser till dem eftersom ungdomar inte har något alternativt sätt att skaffa sig alkohol. Så det är stor vinstmarginal på det här.
Även den som tror att han eller hon inte har något med smuggelsprit att göra kan vara en del av nätverkens kundkrets:
– Alkoholen går till svartklubbar, restauranger och privatpersoner, säger Oscar Lindvall.
Med E4 genom länet och två stora städer är Östergötland en bra marknad för olika typer av kriminalitet, däribland smuggling. Tullverket ser också att bidragsfusk och andra välfärdsbrott är kopplade till smugglandet.
– Vi ser ofta att personerna har ersättning från Försäkringskassan som sjukpenning, sjukersättning och ibland även från sociala myndigheter, säger Oscar Lindvall.