Tufft arbetsklimat hos länsstyrelsen

Sedan en längre tid tillbaka har länsstyrelsen i Östergötland drabbats av hög arbetsbelastning i och med sjukskrivningar, föräldraledigheter och personal som slutat.

Länsstyrelsen i Östergötland.

Länsstyrelsen i Östergötland.

Foto: Jeppe Gustafsson

Östergötland2017-08-01 14:00

Enligt en anmälan till Justitieombudsmannen har en person boende i Norrköpings kommun sökt länsstyrelsen fem gånger om ett ärende gällande markavvattning. Första klagomålet kom in till länsstyrelsen i juni 2015. I ett svar på JO-anmälan från länsstyrelsen skriver myndigheten att de inte kan prioritera ärendet på grund av hög arbetsbelastning.

Enligt Maria Taberman, tillförordnad naturvårdsdirektör på naturvårdsenheten vid länsstyrelsen Östergötland, har arbetsbelastningen på deras och resterande enheter hos länsstyrelsen under en längre period varit hög.

– Det kommer in fler ärenden för varje år som går, vi får mer uppgifter men inte tillräckligt med resurser, säger Maria Taberman.

Att vissa ärenden har längre handläggningstider än andra beror på vilken prioritet ett ärende har.

– I första hand försöker vi att lösa ärendena i kronologisk ordning. Det går inte alltid, man måste se över vilka ärenden som innebär naturvårdsnytta och är mest akut.

I svaret på JO-anmälan beklagar länsstyrelsen att Norrköpingsbons ärende har tagit lång tid. De förklarar att det beror på föräldraledigheter, sjukskrivningar och att personal har slutat.

– Självklart önskar vi att ärenden kunde lösas snabbare, men man får anpassa sig till den situation man befinner sig i och sträva mot att handlägga tillräckligt bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!