Minskningen har skett i hela landet, men den är något större i Östergötland. 30 procent färre körkort har dragits in hittills i år jämfört med samma period förra året. Nationellt har det minskat med 20 procent.
Det är 636 östgötar som blivit av med sina körkort under årets första halva. Det är den lägsta siffran som noterats under de år som det finns jämförbar statistik för (2014 och framåt) och det innebär ett trendbrott – de senaste åren har körkortsåterkallelserna nämligen ökat, något som härletts till att polisen ökat sin trafikövervakning. Särskilt under pandemin när det frigjordes tid som kunde läggas på just trafiken.
Svante Viking, gruppchef för trafikpolisen i Linköping, förklarar i ett mejl att i Linköping hade man en längre utbildningsperiod i början av året, sedan rullade alla event igång efter corona och under våren har man lagt en del tid på dem. Tid som förra året gick åt till trafiksäkerhetsarbete.
En annan förändring relaterad till pandemin är däremot att det är en större andel av de som blivit av med körkorten i år som förlorat det på grund av rattfylleri. Det här beror sannolikt på att polisen börjat utföra rutinmässiga utandningsprov vid trafikkontroller igen, enligt Transportstyrelsen. Man gjorde nämligen inte sådana under pandemin.
I Östergötland är det 127 körkort som dragits in på grund av rattfylleri eller drograttfylleri hittills i år, men precis som tidigare år är den vanligaste anledningen till ett återkallat körkort överträdelser såsom fortkörning, att köra mot rött eller vårdslöshet i trafik.
Det är Transportstyrelsen som beslutar om att återkalla ett körkort. Men man är direkt beroende av polisens arbete, säger Marcos Valenzuela Rivera, sektionschef på Transportstyrelsen.
– Det vi kan se är att det kan variera över perioder. Om polisen till exempel har insatsveckor så är det tydligt att återkallelserna går upp. Det syns i princip direkt, säger han.
Att få östgötar blivit av med körkortet kan låta som en positiv utveckling. Men det är inte nödvändigtvis bara en bra sak som betyder att vi kör säkrare, menar Marcos Valenzuela Rivera.
– Ju mindre vi behövs desto bättre, men jag tror kanske inte det är så i det här fallet. Jag tror bara att polisen har omhändertagit färre körkort.