Trängselreglerna kräver tillskott på 140 miljoner

Pandemin har satt djupa spår i ekonomin för kollektivtrafiken och påverkar även regionens miljömål för att minska koldioxidutsläppen.

Kollektivtrafik och miljö - två ämnen som påverkats hårt av pandemin - lyftes fram av Agneta Niklasson (MP) och Kerstin Sjöberg (C) när koalitionen presenterade sin budget för 2021-2023.

Kollektivtrafik och miljö - två ämnen som påverkats hårt av pandemin - lyftes fram av Agneta Niklasson (MP) och Kerstin Sjöberg (C) när koalitionen presenterade sin budget för 2021-2023.

Foto: Arkivbilder.

Östergötland2020-11-08 10:00

Å ena sidan jobbar regionen för att öka resandet i kollektivtrafiken, å andra sidan uppmanas allmänheten att avstå från onödigt resande med kollektivtrafik för att undvika trängsel. Dessutom ska regionen jobba med sina miljömål. Det är en ekvation som är svår att få hop mitt i en pandemi.

Ämnena kom upp i samband med att Koalition Östergötland presenterade sin treårsbudget på torsdagen. Kerstin Sjöberg (C), är gruppledare och tredje vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden:

– Pandemin har haft en stor påverkan. Kollektivtrafiken har haft så mycket fordon ute som möjligt för att minska trängsel och därmed risk för smittspridning. Men det har också gjort att biljettintäkterna har minskat förstås, säger hon.

Delårsrapporten som lades fram i september visade att biljettintäkterna under mars-augusti var 80 miljoner kronor lägre än budget vilket motsvarar en minskning på 39 procent.

– I vår budget skjuter vi till 140 miljoner kronor för 2021, för vår bedömning är att även under nästa år kommer fokus just vara att undvika trängsel. Men långsiktigt är det viktigt att få tillbaka resenärer, det handlar om att minska bilköer och utsläpp, sade Kerstin Sjöberg.

Pandemin gör att det är en extra utmaning för Region Östergötland att fortsätta sitt miljöarbete. Parallellt med pandemikrisen står alla mitt i en klimatkris, påpekade Agneta Niklasson (MP), gruppledare. Hon berättade att ett område som har stor negativ inverkan på miljön är användningen material i verksamheterna, bland annat engångsprodukter i sjukvården. 

– Det motsvarar ungefär 40 000 ton koldioxidekvivalenter per år och det i sin tur i sin tur motsvarar ungefär 20 mils bilkörning. Förutom att engångsprodukterna har en negativ inverkan på klimatet så har vi också under pandemin så har vi sett hur sårbara vi är när vi har sådant stort behov av engångsprodukter. 

När hela världen skrek efter samma skyddsutrustning fick regionen både ta in dyrare produkter och köpa in material från Asien. Där finns både ekonomiska och klimatmässiga vinster att göra vilket blir ett fokusområde under 2021, enligt Agneta Niklasson som tillade att det måste finnas en robust organisation i regionen.

Andra miljövinster ska uppnås genom digitala lösningar i vården, bland annat med regionens app Din vård. Målet är att tio procent av alla öppenvårdbesök ska göras digitalt, vilket vi tidigare har berättat om

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!