TonÄringar peppras med reklam för alkohol

TonĂ„rsförĂ€lder, vet du hur mycket reklam för alkohol som ditt barn utsĂ€tts för varje vecka? Nu kommer ”TonĂ„rsparlören” som avslöjar reklam till unga i sociala medier och filmer.

En undersökning som IQ genomfört bland 15-24-Äringar visar att de under en vanlig vecka tar del av 280 olika reklamer eller budskap om alkohol i sociala medier och traditionella medier.
Det blir 13 440 olika reklambudskap om alkohol pÄ ett Är.

En undersökning som IQ genomfört bland 15-24-Äringar visar att de under en vanlig vecka tar del av 280 olika reklamer eller budskap om alkohol i sociala medier och traditionella medier. Det blir 13 440 olika reklambudskap om alkohol pÄ ett Är.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Östergötland2017-04-26 19:30

Valborgshelgen, skolavslutningar, grillpartyn, insparksfester
 TillfÀllena dÄ unga mÀnniskor kan kÀnna sig sugna pÄ alkohol Àr i mÄnga.

I dagarna fĂ„r alla förĂ€ldrar med barn som fyller 14 Ă„r i Ă„r boken ”TonĂ„rsparlören” hemskickad till sig. Bakom ”TonĂ„rsparlören” stĂ„r företaget IQ, ett dotterbolag till Systembolaget som jobbar med att ge svenskarna ett sundare och mer hĂ€lsosamt förhĂ„llande till alkohol.

”TonĂ„rsparlören” Ă€r ett stöd till förĂ€ldrar, bland annat dĂ„ de hamnar i dilemman med barn som vill börja festa, tonĂ„ringar som ber om hjĂ€lp att köpa ut, och andra bekymmer som alkohol kan bidra till.

Företaget IQ gör Ärligen en attitydundersökning bland svenskarna för att kolla deras instÀllning till alkohol. Det visar sig att gruppen 16-24 Är Àr den grupp som har en mest mÄttfull instÀllning till att dricka alkohol.

Det Àr positivt, konstaterar IQ:s vd Juan-Pablo Roa, men det finns orosmoln: Dels Àr attityden till alkohol bland unga (och Àldre) i allmÀnhet tillÄtande, och dels svÀmmar medier och sociala medier över av budskap om alkohol; frÄn traditionella annonser till positiva bilder av alkoholkonsumtion och uppgifter om var langare finns.

– Jag tror inte att förĂ€ldrar Ă€r medvetna om det hĂ€r, sĂ€ger Juan-Pablo Roa.

En undersökning som IQ genomfört bland 15-24-Äringar visar att de under en vanlig vecka tar del av 280 olika reklamer eller budskap om alkohol i sociala medier och traditionella medier.

Reklamen och budskapen dyker upp i dagstidningar och i traditionell tv-reklam men Àven i tv-serier, i populÀra Youtube-kanaler och i de ungas flöden i sociala medier.

Unga i Äldern 16-24 Är har en mer mÄttfull instÀllning till alkohol, samtidigt utsÀtts de för den hÀr mÀngden reklam om alkohol. Tror du att deras mÄttfulla instÀllning kommer att bestÄ?

– Det finns ett antal trender i samhĂ€llet som gjort att det gĂ„tt Ă„t rĂ€tt hĂ„ll med ungas instĂ€llning till alkohol, men jag Ă€r faktiskt lite skeptisk till att det hĂ„ller över tid, sĂ€ger Juan-Pablo Roa.

Drickandet bland Sveriges unga totalt sett Àr sedan nÄgra Är historiskt lÄgt. Men det kommer att krÀvas stora insatser för att det ska förbli sÄ, menar Juan-Pablo Roa.

PĂ„ onsdagen förelĂ€ste han för lĂ€nets alkoholhandlĂ€ggare, ideella aktörer, och andra som möter ungdomar, pĂ„ lĂ€nsstyrelsen i Östergötland.

Enligt en undersökning som IQ gjort bland förĂ€ldrar till barn mellan 13 och 17 Ă„r i Östergötland, Ă€r 34 procent av de svarande oroliga för att deras barn ska dricka alkohol i samband med Valborg. Och 59 procent har svarat att de Ă€r oroliga för att deras tonĂ„rsbarn ska rĂ„ka illa ut pĂ„ grund av alkohol.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!