Det stora antalet katalysatorstölder är ett problem som ökat kraftigt de senaste tre åren. Bilar kan utsättas på större offentliga parkeringar, men lika gärna hemma på garageinfarten. Tjuvarna stannar till, någon kryper under bilen och skär loss katalysatorn. Några minuter senare är de borta. Sällan har någon sett vad som hänt.
– 2018-2019 var brottet knappt mätbart i brottsstatistiken. Så exploderade stölderna 2020 och fortsätter att öka kraftigt 2021, förklarar Fredrik Lindstedt.
Samma sak säger brottssamordnaren Joakim Wallberg vid polisen i Östergötland. Han kollar sin dator och hittar hittills i november redan tio polisanmälningar som innehåller ordet "katalysator".
Ett bilmärke utmärker sig extra mycket i samband med katalysatorstölder. Toyota är mest utsatt, enligt Larmtjänsts siffror totalt 1 708 stölder under 2020, jämfört med näst mest utsatta märke Renault med 384 stölder och trean Mitsubishi med 374 stölder.
Varför?
Alla vi frågar säger samma sak: katalysatorerna på lite äldre Toyotabilar är inte så effektiva, utan det finns mycket ädelmetaller kvar i dem. Och skickar man dem på nedsmältning kan det bli pengar tillbaka. Ädelmetallerna har ökat i värde.
Fredrik Lindstedt säger:
– Jag har en hygglig aning om att de stulna katalysatorerna köps upp av lokala och utländska aktörer, mindre seriösa skrothandlare. Förmodligen skickas de utomlands. Vi försöker nu ta reda på hur godset färdas efter tillgreppen.
Tar tjuvarna reda på i förväg var det finns intressanta bilar?
– Vill man stjäla bildelar ger man sig iväg till platser där det finns bilar, säger Fredrik Lindstedt. Med valfri farkost åker man runt och fattar besluten på plats. Men det finns också värderingsappar, där man mot betalning kan ställa frågor om dagsaktuellt värde på utvalda delar.
För den som en gång drabbats är risken överhängande att tjuvarna slår till igen, berättar han också.
– Det finns de som drabbats tre–fyra gånger, säger han.
Kostnaderna för att ersätta de stulna katalysatorerna drabbar i första hand de utsatta bilägarna, men i förlängningen även alla som har försäkringar.
– Pengarna tas ju ur den gemensamma fickan, så att säga, förklarar Fredrik Lindstedt. Hittills i år har skadekostnaden stigit till 123 miljoner kronor, enligt försäkringsbolagens statistik.
Larmtjänst har jämfört verkstadsstatistiken med antalet polisanmälda stölder. Verkstädernas statistik täcker ungefär 90 procent av de polisanmälda brotten. Skillnaden kan bero på att många av bilarna är av äldre årsmodeller, vilket kan innebära att de saknar stöldförsäkring eller att det inte bedöms vara ekonomiskt försvarbart att reparera. I stället väntar skroten i de fallen.
Fredrik Lindstedts prognos för framtiden är att ökningen fortsätter i åtminstone fem år.
De hårdast drabbade polisregionerna är Region Stockholm (45 procent av alla katalysatorstölder) och Region Syd (20 procent). I de fallen är ökningen under 2020 ca 4 000 procent jämfört med föregående år. I jämförelse drabbas Region Öst av endast 8 procent av alla stölder.
– Ja, jag tror inte att vi haft någon vecka utan en stöld hittills i år, menar Joakim Wallberg. Det är högt godsvärde på katalysatorer, de är lätta att bli av med och upptäcktsrisken är inte så stor. Vi hittar ofta en misstänkt, men kan inte bevisa var godset kommer från. De säger att de köpt det, så det är svårt för oss att komma åt.