Men det är inte garanterat att föraren stannar just där du vill.
– Det måste förstås ske på en plats där det är säkert att både stanna och kliva av. Om föraren bedömer att det inte är säkert, till exempel på grund av övrig trafik, hinder eller väder, får resenären gå av på ordinarie hållplats. Det är alltid föraren som avgör om det är en trafiksäker plats att stanna på, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, i ett pressmeddelande om testet med flexibla nattstopp.
Det framgår att konceptet redan har testats på flera platser i landet. Nu har också Östgötatrafiken fått uppdraget att prova modellen i Östergötland.
De busslinjer det gäller är 450, 460 och 470 som trafikerar östra länsdelen; Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik och Västra Husby. Att det blir just de linjerna beror, enligt Mattias Näsström, på att det är ett och samma trafikföretag som kör dem. Det förväntas underlätta utbildning, information och utvärdering.
Testet med flexibelt nattstopp mellan klockan 21.00 och 04:00 drar igång 1 mars och pågår året ut. Så här ska du göra som resenär förklarar Östgötatrafiken:
Meddela föraren vid påstigning eller senast en ordinarie hållplats innan avstigning om var du vill gå av. Om föraren bedömer att det är lämpligt att stanna vid platsen kan du då gå av genom framdörren.