"Ibland får vi ut noll kronor på åtta timmar"

Coronapandemin har slagit hårt mot transportnäringen. För taxibolagen i Östergötland är det inget undantag.

Taxichaufförerna Angelo Issa och Jabar Nadr, uttrycker oro inför taxinäringens framtid.

Taxichaufförerna Angelo Issa och Jabar Nadr, uttrycker oro inför taxinäringens framtid.

Foto: Nathalie Wahlbeck

Östergötland2020-07-23 20:00

Angelo Issa jobbar som taxichaufför på Swetaxi. Han uttrycker en stor oro för pandemins påverkan på taxinäringen.

– Vi har nästan inga körningar längre. Ibland får vi ut noll kronor på åtta timmar, säger han.

Jabar Nadr jobbar på TaxiKurir Linköping. 

– Det är jätteoroligt och jobbigt. Man kan stå här i fyra timmar utan körning, säger han. 

Angelo Issa kör en del färdtjänst. 

– Äldre personer vill inte åka med oss längre. De är rädda, säger han.

I bilarna har de desinfektionsmedel, handskar och munskydd för att minska smittspridningen. 

undefined
Angelo Issa har jobbat som taxichaufför sedan 2013. Han berättar att han aldrig varit med om något liknande tidigare.

Niclas Aronsson, vd för Vikbolands taxi, vittnar också om att resandemönstret förändrats sedan pandemin.

– Resandet har gått ner väldigt markant. Vi har färre antal resande i varje bil, högst två passagerare.

Vikbolands taxi har verksamhet i Östergötlands län, Södermanlands län och Kalmar län. Den största delen av deras omsättning kommer från resor inom kommun och landsting.

– Vi kör mycket omsorgsresor, men nu finns det inga omsorgsresor. I dag är de flesta av resorna sjukresor. Sjukresorna är ensamåkande. Det är ingen samåkning längre. Det har hela taxiverksamheten byggt på de sista åren, säger Niclas Aronsson.

Pandemin har påverkat cirka 30-40 procent av deras intäkter. Företaget har behövt permittera en del av sina anställda. 

Även Vikbolands taxi har vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen. Bilarna är utrustade med desinfektionsmedel och skyddsutrustning. De har också utvecklat coronabilar, fordon som transporterar covid-19 patienter. Vid den typen av transport bär föraren skyddsutrustning.

Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet, berättar att många av deras medlemmar uttrycker oro inför framtiden.

– Det har varit extremt svårt för taxibranschen. Det har slagit lite olika hårt beroende på var man befinner sig i landet. När regeringen och Folkhälsomyndigheten gick ut med rekommendationer och restriktioner om att man skulle hålla sig hemma och inte resa, minskade transportnäringen kraftigt. Man tappade cirka 80 procent av intäkterna, säger Claudio Skubla.

Claudio Skubla vill se fler åtgärder för att rädda taxinäringen genom krisen.

– Det är inte en finansiellt driven kris. Det här en pandemi som står över oss alla. Det behövs någon form av hjälp från staten. Taxi fyller en samhällsviktig funktion och måste finnas kvar efter krisen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!