Idag är det VR som kör Östgötapendeln. Enligt avtalet med Östgötatrafiken ska VR alltid ha en tågvärd ombord.
Den 1 juni 2025 tar Transdev över. I det nya avtalet har Östgötatrafiken specificerat antalet timmar som tågvärdarna ska arbeta – och de timmarna räcker bara till hälften av resorna. Det innebär att dagens cirka 50 tågvärdar kommer att bli cirka 25.
Förändringen oroar lokföraren Niklas Lind, som kört pendeltåget i tolv år.
– Det handlar ju framför allt om säkerhet och trygghet för resenärerna. Tågvärdarna är våra ögon ute i tåget. Det är vi förare som har ombordansvaret, men det är svårt att ha ansvar för någonting som du inte har en aning om. Jag har kolleger som överväger att byta arbetsgivare på grund av det här. De känner sig oroliga, säger Niklas.
Johan Kromnér är tågvärd sedan 20 år och fackordförande i Seko Östgötapendeln. Han räknar upp en rad uppgifter som han utför, utöver att kolla biljetterna.
– Vi hjälper resenärer med rullstolar och permobiler att komma på och av. Vi ser till att cyklar och barnvagnar hamnar på rätt ställe och inte blockerar utgångarna. Vi informerar om anslutningar vid förseningar. Vi säger till resenärer som dricker alkohol eller missköter sig.
– Det har också hänt saker som hjärtstopp, blodsockerfall hos diabetiker, epilepsianfall och pågående förlossningar där vi tågvärdar har kunnat slå larm. Om någon ombord blir hastigt sjuk är det inte säkert att medresenärerna uppmärksammar det, de sitter ju still på sina säten, säger Johan Kromnér.
När det allra värsta händer – en påkörning med dödlig utgång – är tågvärden viktig, menar Johan.
– I det läget tas lokföraren omedelbart ur tjänst och han kan vara för chockad för att göra något. Utan en tågvärd kan det i värsta fall bli en spontanevakuering – det vill säga att passagerarna tar sig ut på spåren – och det kan leda till en ännu värre olycka.
Varför behövs en värd ombord på tåget, när det inte finns på bussar?
– Bussföraren kan ha uppsikt över alla resenärer i backspegeln, lokföraren har en dörr bakom sig. Det är också helt andra hastigheter det handlar om, säger Johan Kromnér.
I Stockholm togs alla tågvärdar på pendeltågen bort i fjol. Det ledde till en vild strejk bland lokförarna och att skyddsombudet tillfälligt stoppade trafiken. Nu rullar tågen, utan tågvärdar.
Melissa Svenhard är fackordförande för pendeltågsförarna i Stockholm.
– Det är fortfarande upprört på sina håll och vi har en del förare som inte längre kör. De flesta jobbar vidare, men skriver många rapporter för att visa på alla brister som finns. Det återstår många frågetecken om hur vi ska klara vissa moment när vi är ensamma. Det är en massa arbetsuppgifter som ska fördelas – som plockstäd, hittegodshantering och rampservice.
Anser du att det behövs tågvärdar ombord?
– Självklart. Det man tänker på är ju vad som händer vid en olycka. Jag har själv varit med om situationer där jag inte tror att jag hade klarat det så bra om jag varit ensam, säger Melissa Svenhard.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken, säger att det handlar om en omorganisation som syftar till att ge bättre service till resenärerna.
– Vi vill ge tågvärdarna en mer flexibel roll så att de kan möta kunderna där det bäst behövs. Det finns ett behov av att finnas på andra platser än tågen – som på plattformar för att informera om ersättningstrafik vid störningar. Det är något som vi måste bli bättre på. Vi har tittat bland annat på Helsingfors som gjort så här med framgång.
Men ni halverar antalet tågvärdar. Varför?
– Samtidigt kompletterar vi med en mobil servicegrupp och vi utökar kontrollverksamheten. Om det är någon som fuskåker så har ju kundvärdarna lite problem med att kliva av tåget. Det kan kontrollgruppen göra och se till att den här personen får en tilläggsavgift. Dessutom finns det vakter ombord på fredags- och lördagskvällar.
Men det kommer att rulla tåg utan annan personal än lokföraren?
– Ja, så är det. Men det görs redan idag, vid personalbrist och trafikstörningar.
Jan Owe-Larsson, ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, säger att förändringarna inte tillkommit på nämndens initiativ, men att han känner sig trygg med förändringarna.
– Jag tycker att upplägget verkar intressant. Om man aldrig tänker nytt är risken att man stagnerar. Men vi kommer förstås från nämndens sida att följa det här noga och justera om det behövs.
Avtalet med Transdev ger möjlighet att justera antalet tågvärdstimmar både uppåt och neråt.