I en undersökning från 2013 gjord av Goodyear presenteras ett kanske något oväntat resultat: Svenska bilförare ger betydligt oftare uttryck för sin ilska i trafiken än medtrafikanter i våra grannländer.
Vanliga beteenden är att svära och gestikulera för att visa sitt missnöje. Men betydligt mer markerande varianter som att lägga sig nära bakom andra bilister med helljus på, eller att bromsa in kraftigt för att visa sitt missnöje med bilar som ligger för nära, hamnar på listan över svenskars topp fem aggressiva beteenden i trafiken.
– Det är inte bra. Sådant beteende låter helt absurt, säger Kenneth Claesson som är utredare på trafikenheten i Motala.
Att anpassa hastigheten och hålla avstånd är något som Kenneth Claesson anser vara väsentligt för en säker trafikmiljö.
– Om någon ligger för nära blir det lätt ett stressmoment för den som ligger framför. Det kan ju till exempel vara en äldre bilförare som inte vill köra så fort.
I undersökningen framgår även att de flesta förare anser att olyckor oftast beror på andra bilisters bristande kompetens, snarare än till exempel för höga hastigheter. Men där har polisen en annorlunda uppfattning.
– Det jag märker är att det ganska ofta handlar om för höga hastigheter, men ingen vill ju erkänna det. Det kan handla om att man kör för fort, tappar kontrollen och inte behärskar situationen, säger Kenneth Claesson.
Det finns skillnader mellan könen när det kommer till aggressivitet.
Män lever ut sin ilska till betydligt högre grad än kvinnor. Men när det gäller att bromsa in med flit för att markera mot att bilen bakom ligger för nära är kvinnor värre. Och när det kommer till olyckor där det handlar om ihopkörningar ser polisen i Motala ingen större skillnad.
– Min erfarenhet som polis är att när det handlar om hastighetsrelaterade olyckor, då är männen överrepresenterade. Men kvinnor är lika dåliga när det handlar om avståndsrelaterade olyckor, menar Kenneth Claesson.
En som dagligen är ute i trafiken är busschauffören Per Wernholm från Linköping. Under sin tid som yrkeschaufför har han märkt en förändring i bilisters beteende.
– Jag har kört buss ganska länge, och en sak som har ökat är att folk är sämre på att se utanför sitt eget fordon. Man ser i högre grad till sig själv och har sämre acceptans för andra förares misstag nuförtiden, säger Per Wernholm.