Videon är inte längre tillgänglig
Anni Adolfsson bor i östra Skrukeby i Linghem med sin familj och är en av dem som påverkas av Östgötatrafikens förändringar. Två av hennes barn går i skolan i Linköping och är beroende av en fungerande pendeltrafik.
– Barnen brukade ta 06.40-bussen till Linghems resecentrum och sedan ta tåget till Linköping för att hinna till skolan. Men nu vet vi inte hur vi ska göra i höst, berättar hon.
– Det är en mil till Linghem. Jag har cyklat några gånger, men det är inte så kul, berättar 12-åriga Moa som börjar i sjätte klass på Kunskapsskolan i höst.
Som ersättning för de indragna busslinjerna lanserade Östgötatrafiken den nya beställningstrafiken Närtrafik. Kunder som bor minst två kilometer från närmsta busshållplats kan ringa senast två timmar i förväg och beställa en bil som kör dem från dörr till närmsta hållplats.
– Problemet är att man bara kan åka mellan klockan 09.00-12.30 och 17.00-21.00 på vardagar. Ingen pendlare åker ju vid den tiden. Barnen börjar skolan runt åttatiden och jag och min man jobbar i Linköping och börjar ofta mellan sex-åtta på mornarna.
Anni hörde av sig till Östgötatrafiken och ifrågasatte att beställningsservicen Närtrafik inte hade tidigare resetider.
– Jag förklarade att det inte fungerar för oss eftersom vi börjar innan klockan nio på morgonen. Men de svarade att Närtrafik inte är anpassad för pendlare. Men äldre människor har ju ändå färdtjänst, så de kommer inte utnyttja tjänsten.
"Tuff extrakostnad"
Varje resa med Närtrafik kostar 30 kronor för ungdomar och 45 kronor för vuxna. Det går inte att betala med resekassa eller periodbiljett. För att sedan resa vidare med den allmänna kollektivtrafiken måste alltså kunden köpa en ny biljett.
– Det blir ju 60 kronor om dagen. Under en termin, som kanske har runt 180 dagar, blir det ungefär 10 800 kronor om året! Barnen får ju månadskort från skolan, men det här måste vi betala utöver det. För arbetare blir det en tuff extrakostnad, säger Anni.
Östgötatrafikens förändringar innebär att fem busslinjer på landsbygden i Linköpings kommun dragits in och att vissa linjer fått minskat antal avgångar.
Inte lönsamt
Östgötatrafiken gick tidigt ut med de nya förändringarna för att ge de drabbade grund-och gymnasieeleverna och deras familjer möjligheten att hinna hitta en lösning innan skolåret drar igång till hösten.
I ett mejl från Östgötatrafiken till Anni poängterar man att det är respektive kommuns ansvar att ordna med skolskjuts för de grundskoleelever som inte har några resmöjligheter.
– De får inte åka med på skolskjutsen som går in mot Linghem, eftersom de inte går i skolan där. Det handlar inte om att det inte finns plats, utan om försäkringar, tror Anni.
Östgötatrafiken skrev i ett pressmeddelande att linjerna som lades ned hade för få resenärer och inte var lönsamt. Den dyra notan har skattebetalarna fått stå för.
– Men vi som bor på landsbygden betalar fortfarande samma skatt och borde i så fall få avdrag för att kunna ta oss runt. Vi bor ju inte billigare för att vi bor här ute, menar Anni.
Genom att minska på trafiken på landsbygden, satsar Östgötatrafiken på fler linjer inne i Linköping och Norrköping där fler människor pendlar.
– Jag tror inte att de har utvärderat hur många resenärer som åker härifrån över huvud taget. Vi har räknat ut att det finns 10-15 personer här i östra Skrukeby som pendlar vardagar och som tidigare tagit 06.40-bussen.
Eget ansvar
Göran Gunnarsson (C), ordförande för trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland, menar i en intervju med 24Corren att man inte alltid kan räkna med att kollektivtrafiken ska fungera för alla.
– Jag kan tycka att när det gäller gymnasieelever, så är de ju inte i blöjstadiet direkt. De har möjligheter att ordna saker själva. Jag vet själv hur det är, under min uppväxt hade vi inte kollektivtrafik, den gick sju på morgonen och någon gång på kvällen, säger han.
Det visar sig att det inte bara är Anni Adolfsson och hennes grannar som reagerat på förändringarna inom kollektivtrafiken.
– Folk har ringt och sagt att de varken har bil eller körkort. Men jag kan tycka att man får tänka till innan man väljer att flytta ut på landet. Man får ta eget ansvar. Sedan är det väldigt få personer som drabbas. Det är ju därför vi lagt ner de här linjerna, för att de var oerhört lågt utnyttjade.
När Annis man Simon Adolfsson får läsa Gunnar Göranssons kommentarer reagerar han starkt.
– Jag blir riktigt irriterad av att höra detta. Nio av tio har både bil och körkort såklart, men våra barn har inte åldern inne för att ha körkort! Dessutom anser jag inte att femton resenärer från östra Skrukeby som tidigare pendlat med bussen är för få resenärer.