Strul med resekort på Östgötatrafiken

Resenärer på Östgötatrafiken kan just nu ha problem med sina resekort. De drabbade måste byta ut sina gamla kort mot nya.

Resekort inköpta i december 2008 har nu blivit för gamla och fungerar inte längre.

Resekort inköpta i december 2008 har nu blivit för gamla och fungerar inte längre.

Foto: Fredrik Jonson

Östergötland2018-12-04 16:30

Sveriges Radio Östergötland var först med att rapportera om det kortstrul som i dag har uppstått för resenärer på Östgötatrafiken. Mattas Näsström, trafikoperativ chef, förklarar läget.

– Just den 4 december för tio år sedan började vi använda en viss typ av resekort. Nu visar det sig korten inte håller längre, det är själva kortämnet som blivit för gammalt.

De resenärer som köpte ett resekort 2008 kan därmed inte längre använda sina kort.

– Vi beklagar verkligen det som hänt, säger Näsström.

Hur många kort handlar det om?

– Det kan jag inte säga, jag har fått olika uppgifter där. Det är svårt för oss att veta hur många som exempelvis haft ett gammalt kort liggandes i en byrålåda i flera år.

Då de gamla korten inte går att reparera, måste de drabbade byta till sig nya.

– Det kan man göra på flera olika sätt. Antingen byter man kort på våra två kundcenterkontor i Linköping och Norrköping, eller så får man föra över summan på det gamla kortet på ett nytt. Det kan man göra via vår kundtjänst, säger Mattias Näsström.

– Vi behöver hjälp från våra kunder här, säger han vidare.

De resenärer som upptäcker att de har ett gammalt och trasigt kort först när de är ombord, ska dock inte kastas av.

– Vi har varit i kontakt med våra chaufförer och kontrollpersonalen och förklarat vad som gäller. Resenärer ska få fortsätta resan, säger Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!