Problemen började på onsdagen och fortgick under torsdagen.
– Det är tekniska problem med att söka resor i appen. Det är en störning som kommer och går och som vi jobbar på att lösa. Och det fungerar sporadiskt i appen, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Vad som ligger bakom felet var oklart på torsdagsförmiddagen.
– Det utreds och tittas på av IT-sidan hos oss och vår underleverantör.
Kan det vara kopplat till den IT-attack som pågår i Sverige?
– Det verkar inte ha samband med den vad vi vet i nuläget, säger Anna Runesson.
Om man som resenär inte kan söka eller boka resa via appen hänvisar Östgötatrafiken istället till sin hemsida.
– Det går att söka resan på vår webb, både i mobiltelefon och på dator.
Östgötatrafiken har ingen prognos för när de tekniska problemen kan vara åtgärdade.
– Vi jobbar med full kapacitet för att lösa det, säger Anna Runesson.