I slutet av januari meddelade Östgötatrafiken att Grimslövsbuss AB kommer att ta över ansvaret för express- och regionbusstrafiken i Östergötland.
Östgötatrafikens upphandling var indelad i två geografiska områden och Grimslövsbuss vann i båda. Avtalen omfattar cirka 90 fordon, är värda drygt 2,1 miljarder kronor och gäller från 21 juni nästa år och elva år framåt.
Men de bussbolag som kom tvåa i upphandlingarna, Transdev och Nobina, överklagade till Förvaltningsrätten. Nu har domen fallit: Anbuden från Grimslövsbuss ska diskvalificeras och Östgötatrafiken ska därefter ta ställning till de övriga företagens anbud.
Förvaltningsrätten anser att Grimslövsbuss inte uppfyllt kravet på referensuppdrag. Östgötatrafiken krävde i anbudsunderlaget erfarenhet från linjetrafik och i ett senare skede preciserade Östgötatrafiken att det innebar trafik med minst 35 bussar.
Grimslövsbuss bedriver regionbusstrafik i Kronoberg med 57 bussar, enligt företagets anbud. Förvaltningsrätten skriver dock i domen att 30 av de bussarna körs av andra bussbolag, visserligen i samma koncern som Grimslövsbuss, men att kravet på 35 bussar därmed inte har uppfyllts.
Östgötatrafiken och Grimslövsbuss har nu tre veckor på sig att överklaga domen till kammarrätten. Ingen av dem vill ge några kommentarer än.
– Vi har precis fått domen och behöver tid att analysera den innan vi tar ställning till hur vi ska agera, säger Östgötatrafikens kommunikationschef Eva Jylltorp.