Bakgrunden är att Trafikverket bestämt sig för att under vecka 24 göra en rad arbeten samtidigt i framför allt Mjölby och Linghem. Det kommer i korta drag att innebära följande:
• Onsdag–fredag cirka kl 19 (14 juni–16 juni) ersätts Östgötapendeln mellan Linköping och Norrköping med bussar.
• Fredag cirka kl 19–måndag morgon cirka kl 05 körs inte någon Östgötapendel alls. Östgötatrafiken kommer att ha sex linjer med ersättningsbussar. Mer information om detta väntas senare.
• Under hela perioden, från onsdagsmorgonen 14 juni till måndagsmorgonen 19 juni, körs inga SJ-tåg eller Mälartåg genom Östergötland utan de stannar i Norrköping. För att resa långt kommer östgötarna att behöva ta sig med ersättningsbuss till Norrköping. Därifrån kan man åka vidare med tåg, antingen mot Stockholm – eller via Katrineholm om man ska söderut mot Göteborg eller Malmö.
– Någon så stor avstängning har vi aldrig förr gjort, åtminstone inte under min tid. Det är dessutom vanlig arbetsvecka samt studentavslutning och Vätternrundan, så det här kommer att påverka många resenärer, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Ersättningsbussarna mellan Linköping och Norrköping onsdag–fredag kommer att gå var tolfte minut under rusningstid.
– Vi hoppas att det räcker, men det är väldigt svårt att säga. När det till exempel kommer ett X2000-tåg till Norrköping och många ska vidare kan det bli överbelastat. Då måste man vänta på nästa buss, så det gäller att resa med större marginaler. Å andra sidan kanske många väljer att jobba hemifrån de här dagarna, så vi vet inte riktigt vilket tryck det blir, säger Näsström.
Att Trafikverket stänger av stambanan ställer till det för både resenärerna och Östgötatrafiken, men Mattias Näsström har förståelse för att det görs.
– Trafikverket behöver höja kvaliteten på anläggningen och vi behöver släppa till tid så att de kan göra det. Man kan inte gå omkring och klaga på att man har ont i tänderna om man inte låter dem lagas, för att ta en liknelse. Planerade och annonserade tågstopp tror jag att de flesta kan acceptera. Det som tär mest på förtroendet är de händelser som uppkommer oplanerat, som spårfel och signalfel.
Östgötatrafiken planerar att inom kort gå ut med mer information om de sommarens trafikändringar.