Totalt anmäldes 3 940 viltolyckor på väg i länet under 2019, enligt statistik från Nationella viltolycksrådet. Det är 13 procent mer än året före (3 491) och dessutom den högsta siffran de senaste tolv åren. Som en jämförelse anmäldes 2 264 viltolyckor 2008.
– De flesta viltolyckorna inträffar under höstmånaderna i gryning och skymning då pendlingstrafiken är som störst, kommenterar Per-Anders Eriksson, länsansvarig polis i Nationella viltolycksrådet.
Vanligast är olyckor med rådjur, 2 371 stycken eller 60 procent av det totala antalet olyckor.
Men den procentuellt sett största ökningen, 37 procent, står olyckor med vildsvin för (från 451 till 620) och dovhjortar, 20 procent (från 650 till 777).
Däremot minskade antalet olyckor med älg – som är de som ger störst risk för personskador – med 28 procent (från 150 till 108).
Den mest olycksdrabbade vägsträckan 2019 var riksväg 35 mellan Grebo och Åtvidaberg.
– Den sträckan har i tidigare mätningar visat sig vara den tredje mest olycksdrabbade i hela landet, säger P-A Eriksson.
På topp fem hamnar också riksväg 23/34 mellan Linköping och Kindas kommungräns, länsväg 215 mellan Finspång och Skärblacka, länsväg 1136 mellan Berg och Sandvik samt riksväg 35 från Åtvidaberg till länsgränsen.
Antalet viltolyckor på järnväg var 33 procent högre förra året, 351 stycken, jämfört med 2018.
Ökningen kan, enligt P-A Eriksson, delvis förklaras med att järnvägspersonal blivit bättre på att rapportera in olyckor.
Större viltstammar där milda vintrar lett till ökad överlevnad, fler motorfordon på vägarna, att bilförare håller för hög hastighet i förhållande till sikt- och ljusläget samt för korta avstånd mellan fordon är några av de faktorer P-A Eriksson nämner som anledningar till att viltolyckorna ökat.
– Sänkt hastighet och bättre avstånd till framförvarande ger större möjlighet till en bra överblick och gör att vi slipper tunnelseendet, säger Eriksson, som uppmanar bilisterna att ladda ner Nationella viltolycksrådets app "Viltolycka".
– Den ger information om var viltolyckor inträffat tidigare och när det skett en olycka ger den olycksplatsens koordinater, vilket gör att eftersöksjägare snabbare kan hitta rätt plats och minska djurets lidande, säger Eriksson och fortsätter:
– Jag uppmanar bilister att krypköra förbi olycksplatser. Eftersöksjägare med hund är mycket utsatta när de uppehåller sig i anslutning till vägen.