I fjol minskades anslaget som ska användas för att hålla vägarna i skick.
– Vi skulle kompenseras för det i år, men det blev tvärtom. Nu är vi nere i 90 miljoner kronor. Det är cirka fem procent mindre än i fjol, berättar Nicklas Sundström, som är projektledare.
Östergötland har 450 mil statligxa vägar, varav 400 är belagda. Med de pengar som Trafikverket har att röra sig med nu skulle det ta 33 år att åtgärda alla vägar.
– Det säger sig självt att det är för lång tid, säger Sundström.
Får välja vad de satsar på
Nicklas Sundström berättar om hur han försöker hitta smarta lösningar för att få pengarna att räcka så långt som möjligt. Det gäller att prioritera hårt vilka vägar som ska få ny beläggning. På andra tvingas man att lappa och laga så gott det går.
– Vi får satsa på storstadsvägar, pendelvägar och näringslivsvägar. Mindre vägar får stryka på foten och där finns nu ett stort, uppdämt behov.
Förr asfalterades grusvägar efterhand som det fanns pengar.
– Det finns ett stort önskemål om att vi ska göra det nu också. Men sådant händer överhuvudtaget inte längre, säger Sundström.
Det är inte bara små vägar som är i dåligt skick. Det gäller också E4, berättar Kenneth Johansson, som är produktionschef på Svevia.
– Den är alldeles för klen för dagens trafik och skulle behöva restaureras ordentligt, säger han.
E4 håller inte
Kenneth Johansson är en erfaren man som vet vad han pratar om. Han var med och byggde motorvägen mellan Mantorp och Mjölby redan 1968 och har senare byggt flera motorvägsträckor genom länet.
– För 50 år sedan dimensionerade vi inte vägarna för den trafik som är idag. Bärlagret i E4 är för klent och har malts sönder genom åren. Man skulle behöva gå ner på djupet och göra om, men det finns det inte pengar till, säger han.
Svevia har ett långtidskontrakt för att underhålla E4 genom Östergötland. När det genomsnittliga spårdjupet är mer än 13 millimeter måste Svevia ut och asfaltera.
– Det vi ser är att spåren inte handlar så mycket om rent slitage. Vägbanan deformeras av den tunga trafiken, den klarar helt enkelt inte att hålla emot, säger han.
Ett tydligt exempel på sviktande vägbanor syns på E4 förbi Linköping.
– Närmast bron över Stångån pålade vi, och där håller det. Men direkt efter pålningarna har hela vägbanan sjunkit ner. Leran klarar inte att hålla uppe vägen, säger Kenneth Johansson.