Syftet med projektet är att ta fram konkreta verktyg för hållbarhetsarbete inom affärsutveckling för såväl alla svenska sparbanker som för kunderna.
– Bankverksamheten på en liten ort sammanfaller med att utveckla orten och coacha våra företagskunder. Men vi har inte tidigare kallat det för hållbarhet. Därför ville vi kontakta universiteten och bygga ett projekt kring våra tankar, säger Ronny Mårtensson, vd för Åtvidabergs sparbank.
Projektet har nu fått två miljoner kronor i ett statligt stöd från Vinnova för att ta fram generella metoder kring hållbarhet i bolags styrelsearbete, något som sedan ska mynna ända ut i bankkundernas operativa verksamhet.
Olof Hjelm, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings universitet, deltar i projektet.
– I dag är det självklart att stora koncerner som Volvo och Scania måste ha ett tydligt hållbarhetsarbete. Kunderna och samhället efterfrågar det. Men det här håller på att sippra ner till de lokala småföretagen, säger han.
Anna Öhrwall Rönnbäck är styrelseledamot i Åtvidabergs sparbank men också professor vid Luleå tekniska universitet samt knuten till LiU inom affärsutveckling. Hon ritar på ett blädderblock och beskriver hur företagen måste börja tänka på annat än ren, ekonomisk vinst.
– Man pratar ju ofta om resultatet på sista raden. Den här vinsten måste delas upp i social, ekologisk och ekonomisk vinst om vi ska vara hållbara i framtiden. Det intressanta med små, lokala företag är att man redan tar ett väldigt stort socialt ansvar. Man tar hand om sin personal och så vidare. Men det är inget man lyfter fram. När man kommunicerar utåt så handlar det ofta i stället om att kunna leverera till så lågt pris som möjligt, säger Anna Öhrwall Rönnbäck.
Att näringslivet vill göra affärer är naturligt. Men förutsättningarna kan vara på väg att förändras. När en bank lånar ut pengar så handlar det om ett risktagande.
Vad gör ni som banker om ett företag har en strålande ekonomi men levererar sämre på olika sociala och ekologiska vinstfaktorer?– Det kan man se som ett risktagande som på sikt kan påverka kreditvärdigheten. Det kan se bra ut ekonomiskt, men företaget kan få problem med miljötillstånd. Har man en dålig personalpolitik kan det leda till personalflykt och kompetensbrist. Ska man locka ung personal i dag så måste man ha en verksamhet som känns schysst. Långsiktigt kan det påverka företagets ekonomi och kreditvärdighet, säger Ronny Mårtensson.