Snart stämpellöst i regionen

Snart behöver inte Region Östergötlands patienter bekymra sig över stämplar för att få frikort. 1 mars börjar arbetet mot att göra hanteringen av högkostnadsskyddet elektroniskt.

Foto: Johnny Gustavsson

Östergötland2016-02-26 13:11

Tidigare har patienten varit tvungen att ta med sig stämpelkort och kvitton för att få en stämpel som intyg. Detta för att i sin tur, då den sammanlagda summan av besöken kommit upp i 1100 kronor, få ett frikort enligt högkostnadsskyddet. Nu, med det nya elektroniska systemet, kommer all information om betalningar och stämplar att hanteras elektroniskt.

Tanken är att den elektroniska hanteringen av stämplar ska underlätta för såväl patienter som vården. Patienten slipper hålla reda på stämpelkort och kvitton samtidigt som det blir mindre administrativt arbete för vårdgivaren.

Övergången till elektronisk hantering kommer att pågå under hela 2016 och till en början kommer det att bli dubbel stämpling, både med verkliga stämplar och elektroniskt. Detta för att patienten ska kunna gå lika lätt mellan enheter som använder det elektroniska systemet, som enheter som inte hunnit ansluta till det.

Från mitten av april kommer alla vårdcentraler och enheter som är under Region Östergötlands regi att använda sig av den elektroniska tjänsten. Detta gäller även privata vårdgivare och vårdcentraler som samarbetar med regionen. Övriga vårdgivare kommer också få chansen att ansluta sig till systemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om