Sedan ett par veckor tillbaka har Göta kanal-bolag anlitat entreprenörer som med två båtar rensar vattnet från vattenpesten som breder ut sig i täta gröna mattor och ställer till problem genom att trassla in sig i propellrarna till mindre båtar.
I fredags morse låg en jobb-båtarna vattenfylld och till hälften sjunken i kanalen vid Sörby bro mellan Ljungsbro och Borensberg.
– Det var inget dramatiskt. Ägarna vet om att den tar in vatten. De tömmer den varje kväll men nu hade man missat det, kommenterar Roger Alsäter, vd för Göta kanal-bolag
Även om själva händelsen inte var så dramatisk var det tufft att bärga den sjunkna båten ur kanalen. Det krävdes till och med att en person drog på sig badkläder och hoppade i vattnet.
– Allt som allt tog det ett par timmar. Båten är hydrauldriven så vi fick plocka bort kedjan för att få upp den, säger Jimmy Kindström på Assistancekåren.
Problemen med vattenpest kom tidigare – och är mer omfattande – än vad kanalbolaget räknat med.
Junivärmen är en anledning. Att kanalbåtarna Juno, Wilhelm Tham och Diana inte trafikerar kanalen i år är en annan.
– Normalt sett fungerar de stora kanalbåtarna som "gräsklippare" åt oss, säger Roger Alsäter.
Hela Göta kanal är inte drabbad. Väster om Vättern finns ingen vattenpest. Inte mellan Roxen och Mem heller.
– Den verkar bara trivas mellan Berg och Motala, säger Alsäter.
Enligt honom fortsätter arbetet med att rensa vattnet från växten ytterligare en vecka, dock då med en båt i stället för två.