Det framgår efter en granskning som Justitieombudsmannen (J) har gjort av Region Östergötland. Nu får regionen kritik för att ha varit otydliga med att patientavgifter fortfarande kan betalas kontant.
Det var efter en anmälan som JO granskade hur regionen, före detta landstinget, hade utformat sin information om hur patientavgifter ska betalas. Region Östergötland har velat minska hanteringar med pengar sedan 2009 då ett beslut togs om att införa kontantfri betalning. Men enligt riksbankslagen är landsting och regioner skyldiga att ta emot kontant betalning.
Skyldigheten har klarlagts i fall som tagits upp i Kammarrätten. I september 2015 avgjordes dessutom ett liknande ärende i Högsta förvaltningsdomstolen som instämde i den bedömning som kammarräten tidigare hade gjort. Genom domen är det klartlagt att landsting och regioner inte kan vägra att ta emot kontankt betalning.
Efter att regionen uppmärksammats om kammarrättsdomen gjordes ett försök att förbättra informationen, men enligt anmälaren fungerade det dåligt i praktiken. Informationen förblev missvisande där bankkort, faktura eller autogiro framhölls som de betalningsalternativ som fanns. Personal vid mottagningarna verkade inte heller känna till att de var skyldiga att ta emot kontanter, enligt anmälaren.
Enligt JO är både den tidigare och nya informationen missvisande och ofullständig. I slutet av november meddelade därför JO att regionen får kritik.
Fotnot: Domen i Högsta förvaltningsdomstolen meddelades 10 september 2015, med målsnummer är 2793-14).