Sjukhusen drabbade av stora IT-störningar

Region Östergötland har driftstörningar i interna IT-system. "Vi har ingen bekräftad orsak", säger sjukvårdsledaren Rickard Lundin. Vårdpersonal vittnar om problem både med hantering av prover och med telefonin.

Region Östergötland brottas med IT-problem, men sjukvårdsledaren Rickard Lundin intygar att den som söker vård får hjälp.

Region Östergötland brottas med IT-problem, men sjukvårdsledaren Rickard Lundin intygar att den som söker vård får hjälp.

Foto: Annica Hesser / Johnny Gustavsson

Östergötland2023-02-17 11:09

Regionen skrev i ett pressmeddelande på fredagsförmiddagen att de har etablerat särskild sjukvårdsledning och befinner sig i regionalt stabsläge och lokala stabslägen på sjukhusen i Norrköping, Linköping och Motala.

"Det finns i nuläget ingenting som tyder på att det är relaterat till någon cyberincident", uppger regionen. 

Regionen uppger att vården bedrivs som vanligt och att den som har en bokad tid i regionens verksamheter kommer att kontaktas om driftstörningarna påverkar besöket.

– Exakt vad felet är kan jag inte kommentera. Vi har olika teorier men vi har ingen bekräftad orsak. Men vi har inget som tyder på extern påverkan, säger Rickard Lundin, sjukvårdsledare för den särskilda sjukvårdsledningen, vid 12.45-tiden. 

– Vi har tyvärr inte en prognos för när den här problematiken kan vara åtgärdad. Det är en av de saker vi jobbar med. Vi vill ju att patienterna söker vård på vanligt sätt. Vi ska höra av oss i fall att vi inte kan genomföra ett besök. Men i dagsläget har jag ingen information om att det skulle ha hänt, fortsätter Rickard Lundin. 

– Min bild är att vi kan ha vissa förseningar till exempel när det gäller att få provsvar, men att våra reservrutiner ändå fungerar. Vi kan ta prover, vi kan genomföra undersökningar, men det är när svaren ska lämna ut som det kan ske vissa fördröjningar. 

En sjuksköterska som ringer redaktionen på fredagsförmiddagen ger sin bild av läget. 

– Jag har jobbat några nätter nu när vi inte har kunnat lägga in prover i vårt interna system, säger hon. 

Hon berättar om telefoni som inte fungerar, vilket får till följd att sjuksköterskorna inte kan komma i kontakt med läkare på nätterna. Läkarna ringer upp, men blir kopplade till fel telefon. 

Hon berättar om journalsystem som bara står och tuggar när man försöker logga in. 

Hon berättar om hur hon i stället för att använda IT-systemet när det gäller prover får skriva på en post-it-lapp och hoppas att informationen förs vidare ändå.  

– Man blir så jäkla trött på att de går ut och påstår att patientsäkerheten inte är hotad, säger hon. 

Rickard Lundin säger att han inte känner till de här problemen i detalj: 

– Vi hade störningar i telefonin här i mitten på veckan. Då hade vi EN form av störning. Sedan har den åtgärdats. Det som vi nu står inför är en störning som skedde nu på morgonen. Det är två separata händelser, påpekar han. 

Vid 16-tiden på fredagen pågick fortfarande arbetet med att åtgärda störningarna.  

– Jag känner mig trygg i de rutiner vi har. Söker man vård så får man hjälp, säger Rickard Lundin.

En anställd på sjukhuset hörde under eftermiddagen av sig till redaktionen och berättade att dennes avdelning behövt ta in extra personal till helgen på grund av IT-störningarna.

– Det kan vara en del av våra reservrutiner. När vi får gå ifrån digitala system till mer manuella system så kan vissa delar ta mer personalkraft, så det kan vara en normal åtgärd i en sådan här situation. Det kan vara tungt och innebära en extra belastning för personalen på vissa håll, men min bedömning är att våra reservrutiner ändå fungerar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!