Så skyddar du dig mot bluffarna

Har du någon gång blivit uppringd av en försäljare som inte känns helt seriös? Det är du inte ensam om. Men dessa samtal kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser. Så här gör du för att undvika att bli lurad.

Telefonförsäljare. Många blir lurade av oseriösa försäljare.

Telefonförsäljare. Många blir lurade av oseriösa försäljare.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Östergötland2017-08-03 07:30

Någon ringer och erbjuder gratisprover, som sällan är gratis. Du blir erbjuden sänkta telefonkostnader, om du byter operatör. Eller så erbjuds pensionsrådgivning eller pensionsförvaltning och hamnar i ett abonnemang. Det är de vanligaste bluffarna via telefon. Just nu ringer bluffare studenter och utger sig för att vara från CSN. De hävdar att du är återbetalningskyldig på grund av "slarv i skolan".

Konsumentverket driver en rikstäckande rådgivningstjänst rörande köp, "Hallå konsument".

– Hallå konsument startades som ett komplement till kommunal vägledning, det finns många som behöver hjälp och rådgivning. Vissa kommuner har ingen egen vägledning och man kan inte få vägledning hos andra kommuner, säger Christer Engström, vägledare på Hallå konsument.

Om du hamnar i ett samtal med en bluffmakare är det viktigt att agera.

– Det är inte fel att vara kort i tonen, säga nej tack och lägga på.

Men att säga nej är inte alltid nog. För även om du tackar nej finns det en risk att du får en faktura och blir abonnent hos företaget.

– Då är det viktigt att man bestrider, säger att ”jag har inte tackat ja och jag tänker inte betala”. Man ska agera så fort man märker att något är fel, säger Christer Engström.

Bluffande, oseriösa företag bör även anmälas till konsumentverket, som kan agera mot företag med många anmälningar mot sig.

– Om vi får in många anmälningar kontaktar våra jurister företaget. Vissa rättar sig men andra fortsätter och då går processen vidare. De riktigt oseriösa är svåra att få tag på, de går ofta under jorden.

Men det är inte alla som anmäler bluffsamtal.

– Tyvärr väljer många att bara betala. Man kanske känner sig dum och betalar för att bli av med det. Om abonnemanget löper på så kan det bli väldigt dyrt.

Så undviker du att bli lurad

Tänk på att gratiserbjudanden eller erbjudanden om kostnadssänkningar kan vara bluffar.

Se till att du vet vilket företag du pratar med.

Tacka aldrig ja till något om du inte är helt säker på vad du säger ja till.

Lita inte på att ångerrätten går att ta till, efter en bluff kan du få svårt att få tag på företaget för att ångra dig.

Var tydlig med vad du vill och inte.

Tacka nej till mer information om du redan vet att företaget är oseriöst.

Om du vill ångra dig måste du spara ditt ångermeddelande som bevis.

Sök efter appar som stoppar säljare från att nå din mobil.

Om säljaren är aggressiv och inte vill säga företagsnamnet är det tecken på bluff.

Källa: Hallå konsument.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!