Någon ringer och erbjuder gratisprover, som sällan är gratis. Du blir erbjuden sänkta telefonkostnader, om du byter operatör. Eller så erbjuds pensionsrådgivning eller pensionsförvaltning och hamnar i ett abonnemang. Det är de vanligaste bluffarna via telefon. Just nu ringer bluffare studenter och utger sig för att vara från CSN. De hävdar att du är återbetalningskyldig på grund av "slarv i skolan".
Konsumentverket driver en rikstäckande rådgivningstjänst rörande köp, "Hallå konsument".
– Hallå konsument startades som ett komplement till kommunal vägledning, det finns många som behöver hjälp och rådgivning. Vissa kommuner har ingen egen vägledning och man kan inte få vägledning hos andra kommuner, säger Christer Engström, vägledare på Hallå konsument.
Om du hamnar i ett samtal med en bluffmakare är det viktigt att agera.
– Det är inte fel att vara kort i tonen, säga nej tack och lägga på.
Men att säga nej är inte alltid nog. För även om du tackar nej finns det en risk att du får en faktura och blir abonnent hos företaget.
– Då är det viktigt att man bestrider, säger att ”jag har inte tackat ja och jag tänker inte betala”. Man ska agera så fort man märker att något är fel, säger Christer Engström.
Bluffande, oseriösa företag bör även anmälas till konsumentverket, som kan agera mot företag med många anmälningar mot sig.
– Om vi får in många anmälningar kontaktar våra jurister företaget. Vissa rättar sig men andra fortsätter och då går processen vidare. De riktigt oseriösa är svåra att få tag på, de går ofta under jorden.
Men det är inte alla som anmäler bluffsamtal.
– Tyvärr väljer många att bara betala. Man kanske känner sig dum och betalar för att bli av med det. Om abonnemanget löper på så kan det bli väldigt dyrt.