En olycka där kanalvallarna brister skulle på sina ställen få så allvarliga konsekvenser att länsstyrelsen enligt ändrad lagstiftning ska klassa Göta kanal som damm enligt dammsäkerhetsförordningen och som farlig verksamhet. Redan 2014-2015 inleddes därför ett arbete med att säkerhetsklassa alla delsträckor av kanalen och se vilka konsekvenser ett dammhaveri skulle leda till på respektive plats. Nu har länsstyrelsen skickat ut en remiss gällande bedömningen om farlig verksamhet.
– Vi är ansvariga om en damm skulle brista och de konsekvenser som då uppstår, säger kanalbolagets vd Roger Altsäter.
På en del av kanalen mellan Gamla Motala Verkstad och Borenshults slussar i Motala, inne i Ljungsbro och inne i Söderköping finns sträckor där kanalbolaget och länsstyrelsen anser att ett dammbrott skulle kunna få stora lokala och regionala konsekvenser och att det finns risk för människoliv och miljö vid en olycka. Att en del av sträckan genom samhällena fått denna klassning gör att hela sträckan där får samma klassning.
– För vår del innebär det har att vi nu fått sätta upp rutiner för hur vi ska kontrollera dammsäkerheten. Vi har varit ute och kontrollerat det tidigare, men nu får vi en större systematik i när det ska ske och hur. Det blir mer ordning och redan helt enkelt, säger Roger Altsäter och fortsätter:
Att man måste upprätta rapporter årligen om kontrollerna anser han också är positivt. Det gör att man i framtiden kommer att kunna gå tillbaka och se hur läget varit.
Han förklarar vidare att de när de renoverar kanalen vidtar åtgärder för att öka dammsäkerheten. En sådan insats är att bygga breddavlopp som blir självreglerande om det är mycket vatten som trycker på. Sådana insatser har bland annat gjorts på kanalbanken mellan Borensberg och Ljungsbro.
– Det blir en anpassning till framtida förändringar i klimatet, säger Roger Altsäter.
Han konstaterar också att man vid bygget av kanalen byggde in extra säkerhetsåtgärder. Dessa används dock inte i dag, men det vill kanalbolaget ändra på.
– Under alla broar fanns stämportar som per automatik slog igen om det blev för hög fart på vattnet. De togs ur drift när propellrarna kom, men nu tittar vi på hur vi ska få dem att fungera igen. Om det skulle bli ett läckage skulle de kunna hjälpa till att stoppa upp vattnet, säger Roger Altsäter.