Kalla Faktas reporter Daniel Andersson gick undercover under flera månader och infiltrerade Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Granskningen avslöjar bland annat att SD:s kommunikationsavdelning driver anonyma konton på sociala medier, så kallade "trollkonton". Konton som har sammanlagt 260 000 följare och som ofta smutskastar andra partier och deras representanter. Men Jimmie Åkesson förnekar trollfabriken.
– Det TV4 påstår, existerar inte. Det existerar bara i deras egna påhitt. Det finns ingen trollfabrik, ingen svartmålning. Utan det kokar ner till några humorkonton på Tiktok. En begränsad plattform i min värld, säger partiledaren till DN.
Nu rasar Socialdemokraterna i Östergötland och kräver att regionstyret, som sedan valet 2022 har SD som samarbetsparti, agerar.
– Det som har kommit fram är fruktansvärt, att Sveriges näst största parti har personer som sitter på anonyma konton vars uppgift har varit att sprida hat, osanningar och desinformation. Att man som politiskt parti är en del av det här är väldigt allvarligt och kan skada demokratin, säger regionrådet Kaisa Karro (S) och fortsätter:
– Nu behöver regionstyret ta ansvar för det samarbete man satt sig i. Man samarbetar med ett parti som använder sig av fruktansvärda metoder och man måste säkerställa att det inte finns på regional nivå.
Tycker ni att M, L och KD borde fundera över samarbetet?
– Det tycker jag alltid man behöver göra när man väljer att sätta sig i samma båt som SD.
Tycker ni att man till och med bör bryta samarbetet?
– Det är en fråga som Moderaterna samvetsgrant måste svara på själva. Men efter det som framkommit av granskningen skulle jag ta mig en rejäl funderare över vilka kompisar jag vill ha och vilka jag vill styra med.
Marie Morell (M), regionstyrelsens ordförande i Östergötland, ser även hon allvarligt på det som framkommit av Kalla Faktas granskning – men ser inte att hon och övriga kollegor i styret behöver agera.
– Jag tror att det är många av oss som har anat att det har varit så här inom Sverigedemokraterna. Nu blir det väldigt tydligt och det är som statsministern säger, de har uppenbarligen problem på sin kommunikationsavdelning. Att man smutskastar andra partier och till och med dem man samarbetar med är väldigt allvarligt och något vi inte ska ägna oss åt i svensk politik, säger hon och fortsätter:
– Självklart måste vi alltid titta på hur våra samarbete ser ut och vilken ton man har. Men jag uppfattar inte att vi har haft någon särskild incident i regionen utifrån det här perspektivet.
Ser ni något problem med att ni samarbetar med ett parti där kommunikationen ser ut så här?
– Det är något vi får diskutera vidare, även med SD. Men vårt samarbete handlar om flera olika delar, bland annat att kunna bedriva en politik där vi har gemensamma ståndpunkter. Jag skulle nog säga att det är många av oss som anat att det ser ut så här hos SD men reportaget tydliggör att det är från den innersta kärnan som kontona styrs.
Om ni hade känt till allt, hade ni gått in i samarbetet då?
– Det samarbete som vi har är ett budgetsamarbete. Vi har valt att inte sitta i en gemensam ledning. Det kanske beror på att man som parti inte fullt ut är mogna att finnas på presidie- och ordförandeposter. Vi har valt att inte ha en sådan samverkan.
Richard Svensson är gruppledare för Sverigedemokraterna i Region Östergötland.
Vad säger du om Kalla Faktas avslöjande?
– Jag har inget annat att säga än det man har sagt på riksnivå. Det är ingenting som vi har att göra med på lokal nivå.
Det är inget ni har känt till?
– Jag vet inte hur man jobbar på riksnivå, på sin kommunikationsavdelning, utan vi har vår egen kommunikation på lokal nivå och den sköter vi själva.
Och där använder ni er inte av inofficiella konton?
– Nej, vi använder inte inofficiella konton på lokal nivå.
Vad säger du om Socialdemokraternas kritik?
– Jag tycker den är löjlig. Vi har som sagt ingenting med det här att göra på lokal nivå. Jag förstår att socialdemokrater är negativa till hur vi sköter vår kommunikation då vi år efter år plockar röster och väljare från dem. Vi är bättre på kommunikation i sociala medier än de andra partierna. I många kommuner har vi fler följare på vår Facebook-sida än vad de övriga partierna har tillsammans, säger Richard Svensson.