Det var i oktober 2016 som den gravida kvinnan drabbades av blödningar i mitten av graviditeten. Paret ringde därför till 1177, där en timvikarierande sjuksköterska tog emot samtalet.
Men sköterskan gjorde flera misstag. Bland annat angav hon inte hur pass brådskande hon bedömde att patientens symptom var, framgår av ett beslut från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
Kvinnan födde sedan barnet redan i vecka 23, men om det hade kunnat undvikas går inte att slå fast, menar Ivo.
Av utredningen framgår att sjuksköterskan, eftersom hon var anställd som timvikarie, inte fått ta del av samma fortbildning som övriga anställda. Anledningen till det har varit resursbrist, menar Region Östergötland.
Kan man hänvisa till resursbrist i ett sådant här fall?– Jag utgår från det rätt självklara att man alltid ser till att de medarbetare som jobbar med specifika saker, ändå har en relevant utbildning. Någonting annat skulle vara väldigt konstigt, säger regionstyrelsens ordförande Mats Johansson (S).
Oppositionsråden Marie Morell (M) och Per Larsson (KD) klandrar dock den styrande majoriteten för bristerna hos 1177. I ett pressmeddelande skriver de att deras partier inkluderat en satsning på tio miljoner för 1177 i deras budgetförslag, pengar som skulle kunna användas till utbildningsinsatser för personalen, menar de. De klandrar även regionen för att ha röstat ner deras förslag om en så kallad bemötandegaranti.
Mats Johansson tycker dock att kritiken från Ivo och oppositionens förslag en bemötandegaranti är två helt olika saker.
– Det är inte så att Region Östergötlands verksamhet sitter och väntar på ett beslut från Ivo, utan vi har redan agerat utifrån det underlag vi lämnat in till dem, säger han.
max.lindahl@ostgotamedia.se