Under den kommande tioårsperioden förväntas antalet tågresor öka kraftigt, framgår det av ett pressmeddelande. För Östergötlands del innebär det att nuvarande fordonsflotta med östgötapendeln inte räcker till för att täcka pendlingsbehovet.
I Jönköpings län görs samtidigt stora satsningar på en helt ny fordonsflotta för Krösatågstrafiken.
Östgötatrafiken och Jönköpings länstrafik har därför låtit göra en utredning kring hur samarbetet kring den gemensamma sträckan Mjölby-Tranås ska hanteras framöver.
Den visar att nuvarande trafiksystem där östgötapendeln fortsatt trafikerar sträckan Mjölby-Tranås och Krösatågen trafikerar Nässjö-Tranås söderifrån har flera fördelar jämfört med alternativet att låta Jönköpings länstrafik ta över trafikeringen på sträckan.
För att hantera den långsiktiga resandeökningen i Östergötland föreslås östgötapendeln kompletteras med Mälartåg, som drivs av Mälardalstrafik, ända till Mjölby. Det skulle ge ett antal skip-stop tåg (tågen stannar på utvalda stationer) med Mälartåg på sträckorna Norrköping–Linköping–Mjölby.
– Vi är oerhört glada över den samverkan vi har med Region Jönköpings län och den väg vi gemensamt tar för tågtrafiken i berörda regioner. Utredningen visar tydligt nyttan av att östgötapendeln fortsätter trafikera samma orter som idag även under den kommande tioårsperioden, vilket är glädjande, säger Julie Tran (C), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.