Rekordfå döda på vägarna förra året

Aldrig tidigare har så få omkommit på de svenska vägarna som i fjol.

"Vi har ett kaxigt mål, att bli världens första fossilfria välfärdsnation", sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i sitt inledningstal.

"Vi har ett kaxigt mål, att bli världens första fossilfria välfärdsnation", sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i sitt inledningstal.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Östergötland2020-01-08 18:30

Sällan har väl transportfrågor varit så mycket i ropet som nu, när den 37:e upplagan av Transportforum 2020 under två dagar arrangeras på Konsert & kongress i Linköping med närmare 1 500 deltagare.

Ny teknik räcker inte för att nå klimatmålen. Därför var temat för årets inledande session "Ändrade beteenden, en förutsättning för ett transporteffektivt samhälle".

– Vi har ett kaxigt mål, att bli världens första fossilfria välfärdsnation, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i sitt inledningstal och radade sedan upp mål om minskade utsläpp, mer klimatsmart resande samt stora investeringar i nya och befintliga järnvägar.

– Förenklat uttryckt kan man säga att vi inte längre kan bygga infrastruktur utifrån män och bilar, sa Eneroth som också tog upp en nyhet på trafiksäkerhetsområdet.

–  Vi har ett "all time low" 2019 när det gäller antalet döda och skadade på våra vägar. 

Enligt färsk statistik omkom 223 personer (172 män och 51 kvinnor) i vägtrafiken förra året. Det är den lägsta siffran sedan Transportstyrelsen inledde sina mätningar på 1950-talet och 102 personer färre än det osedvanligt dystra trafikåret 2018 då 324 personer miste livet. 

– Som det ser ut nu är det möjligt att uppnå Nollvisionens etappmål som innebär högst 220 omkomna år 2020, men det kommer att krävas fortsatta insatser från alla inblandade parter, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam och tillägger att det är vanskligt att jämföra enstaka år med varandra.

– Slumpmässiga faktorer, som vädret, spelar in. Sommaren 2018 var exempelvis mycket varmare än 2019, vilket innebar fler motorcyklister på vägarna, kommenterar Bjelfvenstam.

Totalt omkom i fjol 366 personer inom de fyra trafikslagen, vägtrafik, spårtrafik (där 80 procent handlar om självmord), sjöfart och luftfart. Jonas Bjelfvenstam pekar ut en gemensam faktor i statistiken. 

– Män är otroligt överrepresenterade. Manligt riskbeteende gör att dödsolyckorna ökar.

Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, kan också skryta med betydligt bättre siffror på ett område jämfört med ett även här dystert 2018.

Ny statistik visar att kortdistanstågens punktlighet ökat till 91,3 procent 2019, vilket närmar sig målet på 95 procent. Motsvarande siffror för fjärr- och långdistanståg hamnar lägre, strax under 80 procent.

– Och nu satsar vi mer pengar än någonsin på underhåll för att möta den ökande efterfrågan på tågresor, säger Erixon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!