– Det är jättekul. Guldägget är det största pris man kan vinna, som ett SM i reklam, säger Ludwig Roth, en av dem som varit med och skapat filmen Bakom fasaden, på Markus reklambyrå.
Själv var han i Stockholm i torsdags kväll och kunde inte vara med på Agdagalan.
Det är filmen "Bakom fasaden" som reklambyrån gjorde för Kvinnojouren i Linköping förra året som har vunnit priserna. På Agdagalan valdes de till årets marknadsförare i Östergötland.
"En informationskampanj med mål att hjälpa utsatta kvinnor att våga be om hjälp kan lätt bli en tjock folder i ett ställ. Det här är allt utom en tjock folder" löd juryns motivering.
Det var kvinnojouren som kontaktade företaget och ville ha hjälp.
– Vi kände att det var en fråga som vi verkligen kunde engagera oss i. Det här är något som kan göra skillnad på riktigt. Att vi kan hjälpa till att förändra folks liv, säger Ludwig Roth.
Han kunde inte mycket om temat från början men nu har han sett dokumentärer, läst bloggar och artiklar, träffat kvinnor som berättat om sina livsöden.
– Jag har lärt mig supermycket. Vi var tvungna att förstå hur det är för att lyckas göra filmen. Nu vet jag hur komplicerat och hur många dimensioner av misshandel det finns. Det behöver inte alltid vara fysisk misshandel, det kan vara psykisk, social, ekonomisk misshandel.
– Det vi vill visa är att isoleringen och misshandeln sker gradvis. Det sker så sakta att det ofta är svårt att till slut veta vad som är normalt och inte. Från början är relationen oftast bra men utvecklas sakta till att inte vara det, men för den som är mitt i relationen är det ofta svårt att se, säger Ludwig Roth.
Filmen har spritt sig till alla kvinnojourer i landet och även visats på internationella konferenser, senast på Island.
– Jag hoppas att kvinnor som är i den här situationen och tror att det är omöjligt att ta sig ur ska se att det finns hundratals andra kvinnor som varit i samma situation och lyckats, säger Ludwig Roth.
Att filmen fått genomslag märkte kvinnojouren i Linköping ganska snabbt. Under de första fem månaderna som den visades hade antalet kvinnor som sökt stöd ökat med 88 procent. Många människor tog också kontakt för att bli volontärer och hjälpa till.