Regionen: Lyft inte ut Ostlänken ur planen

Lyft inte ut Ostlänken och E22 ur infrastrukturplanen. Den uppmaningen skickar Region Östergötland till Trafikverket.

Ostlänken måste genomföras, liksom nya E22 förbi Söderköping. Det kräver Region Östergötland i en skrivelse till Trafikverket.

Ostlänken måste genomföras, liksom nya E22 förbi Söderköping. Det kräver Region Östergötland i en skrivelse till Trafikverket.

Foto: Artem Furman, Mostphotos

Östergötland2021-01-22 09:30

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att utreda tre scenarier för de kommande 12 respektive 16 åren. Ett förutsätter oförändrade anslag, de två andra en minskning respektive ökning med 20 procent.

Trafikverkets slutsats är att inte ens en 20-procentig ökning räcker om det befintliga väg- och järnvägsnätet ska underhållas samtidigt som nya stambanor – inklusive Ostlänken – ska byggas. Myndigheten vill därför att stambanorna finansieras på annat sätt, utanför Trafikverkets budget.

Myndigheten motiverar slutsatsen bland annat med att vägnätet är ålderstiget och att underhållet är eftersatt. Trafiken väntas dessutom öka kraftigt. Trafikverket spår en 50-procentig ökning av godstransporter fram till 2040. Persontransporterna med tåg kommer under samma tid att öka med 53 procent och bilresorna med 27 procent, enligt prognosen.

Utan en anslagsökning finns det risk för att även beslutade projekt måste skjutas på framtiden, menar Trafikverket. Det skulle bland annat kunna gälla den nya sträckningen för E22 förbi Söderköping, som är planerad att börja byggas 2024. Det oroar Region Östergötland, som i ett remissvar till Trafikverket framför allt betonar vikten av att de beslutade satsningarna på Ostlänken och E22 genomförs.

Region Östergötland vill också fortsätta utveckla dubbeljärnvägsspåret mellan Degerön och Hallsberg. Vidare skriver regionen att ombyggnaden av riksväg 50 norr om Motala (Nykyrka–Medevi–Brattebo) är viktig för transportsystemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!