På en presskonferens klockan två i dag kommer regionens alla partier gemensamt att presentera satsningen.
Normalt är järnvägsspåren en angelägenhet för staten. Stångådalsbanan och Tjustbanan har haft svårt att komma med när Trafikverket prioriterat bland de många projekten runt om i landet.
Nu hoppas Region Kalmar län dels att regeringen ska utöka anslagen till infrastrukturinvesteringar när man ska stimulera ekonomin efter coronakrisen, dels att Trafikverket ska lockas att investera i Kalmar län om Region Kalmar län erbjuder en medfinansiering.
Regionen har presenterat ett paket som sammanlagt skulle kosta två miljarder kronor, där man är beredd att stå för en fjärdedel.
Karl-Johan Bodell, investeringsrådgivare på Region Kalmar län, säger att satsningen har två delar: En kortsiktig och en långsiktig. Den kortsiktiga tycks man vilja dra igång i det närmaste omedelbart om man bara får klartecken.
Den innehåller trädsäkring, höjd trafiksäkerhet vid korsningar och standardförbättring av banorna.
– Trädsäkring är ju högaktuellt. Så sent som igång kolliderade ett tåg med ett träd som fallit över banan, säger Karl-Johan Bodell.
Nedfallna träd har varit en bidragande orsak till de många inställda turerna på banan.
Även säkerheten vid de obevakade korsningarna är aktuellt. Längre tillbaka i tiden har flera dödsolyckor inträffat, men Karl-Johan Bodell säger att inträffat incidenter de senaste veckorna där tågförare fått bromsa in kraftigt på grund av bilar eller traktorer som inte sett tågen när de korsat järnvägen.
I det långsiktiga paketet finns en delelektrifiering av banorna. Man vill även bygga ett triangelspår utanför Berga. Det skulle korta ner restiden på Stångådalsbanan mot Kalmar med tio minuter. Man vill även uppgradera signalsystemet. Det signalsystem som finns på banorna i Kalmar län är föråldrat.
Två miljarder låter som mycket pengar, men Region Kalmar län kallar det ändå för en lågbudgetupprustning. När man påbörjade arbetet hade till exempel nedkortning av restiderna inte så hög prioritet. Framförallt på Stångådalsbanan kommer det ändå att bli kortare restider. Sträckan Hultsfred Kalmar skulle gå på 1 timme och 15 minuter, mot i dag 1:35 minuter.
Restiden på sträckan Västervik– Linköping skulle kortas med drygt en kvart. Restiden skulle bli en och en halv timme.
– De stora vinsterna för resenärerna skulle ligga i mer komfortabel, robust och säkrare trafik, säger Karl-Johan Bodell.