Något som Dagens Nyheter först rapporterade om.
I anmälan påtalar regionen sju patientfall där patientens symptom har renderat en för låg bedömning.
– Det är en standardprocedur när vi upptäcker felaktigheter eller saker som inte fungerar som det ska. Då anmäler vi sådant. Det är som att göra en IVO-anmälan ungefär, men att det går till Läkemedelsverket i det här fallet, säger Reidar Källström, medicinskt ansvarig samordnare i Region Östergötland.
Bland fallen utmärker sig till exempel en patient i 80-årsåldern som rekommenderades att söka vård närmsta dygnet efter att ha beskrivit magbesvär och blod i avföringen. När sedan sjukvårdspersonal ringt upp en tid senare bedömdes det att patienten snarare behövde bli inlagd för akut vård.
Även en patient som anmälde bröstsmärtor fick informationen att vänta till nästa vardag när det egentligen rörde sig om akut vård.
Hur allvarligt skulle du säga att det här är?
–Det är något som hade kunnat gå fel, men i det här fallet inte har gjort det. Så patientsäkerhetsmässigt har det inte varit så allvarligt, men det är ju inte den funktionen som vi hade önskat riktigt. Merparten av det vi nu anmäler är saker som till största del redan är åtgärdade av leverantören, säger Reidar Källström.
Utöver, vad man då kallar, "potentiella patientsäkerhetsrisker" väljer regionen även att anmäla direkta felaktigheter. Som att patienter i chatten slussats till personal på en vårdmottagning som har stängt. Även överdrivna bedömningar sker som en säkerhetsventil, något som dock belastar vården mer än vad som behövs.
Det var i mars förra året som Region Östergötland lanserade en chattbot i 1177 Direkt från bolaget Inera, trots att det fanns kända avvikelser i tjänsten. Totalt rör det sig om 13 regioner där tjänsten har upphandlats. Region Östergötland betalade 3,5 miljoner kronor för 1177 Direkt.
Finns det i nuläget några planer på att sluta använda tjänsten?
– Nej, nu har vi jobbat på och arbetat med en rapport som kommer publiceras här i närtid. Den rapporten får ligga som ett underlag för beslut om vi ska förhålla oss på något annat sätt, säger Reidar Källström.