Det var under natten mot måndagen som störningarna upptäcktes. Nödnumret 112 gick att ringa, men svarstiderna kunde bli längre, kommenterade SOS Alarm. Polisregionerna Stockholm, Väst och Syd vittnar alla om att störningarna har ställt till det och att inflödet av samtal påverkats från 02.00-tiden. Vid 07.30-tiden på morgonen sades problemet vara löst, enligt räddningstjänsten.
– Störningar inträffar inte så ofta, kanske ett fåtal gånger på ett år. Är det mindre avbrott handlar det om kortare stunder. Men det ställer förstås till problem när folk inte kommer fram direkt på ett larmnummer utan tvingas vänta. Det är inte bra, berättar Sylvia Rydström på Räddningstjänsten.
Hon förklarar att om störningarna riskerar att dra ut på tiden kan räddningstjänst, polis och ambulans lägga ut egna nummer på respektive hemsidor. Nackdelen för allmänheten som behöver hjälp är att det blir fler telefonnummer att hålla reda på vid större avbrott.
– Det som blir bekymmer är att vi aldrig vet förrän i efterhand om folk har försökt slå larm men inte nått fram. Vi själva jobbar med systemet Rakel så vår interna telefoni och radiokommunikation fungerar alltid sinsemellan oavsett störningar på telefonnätet, säger hon.
Rakel är ett statligt system för radiokommunikation för aktörer med samhällsviktig verksamhet, till exempel polis och räddningstjänst.